zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Bloud -- opera na okraji?

Michal Dočekal (Foto archív divadla)

  

"Česká hudba oplývá tolika vynikajícími skladatelskými zjevy, že by některé jiné národní kultury jí toto množství mohly závidět. Na světovost některých skladatelů jako např. B. Smetany, A. Dvořáka, L. Janáčka a B. Martinů doplácejí "druholigoví" skladatelé Z. Fibich, O. Ostrčil, J. B. Foerster, V. Novák a J. Suk. Uvedení některých děl ostatních skladatelů je mnohdy vítaným oživením repertoáru, kdy posluchač nejednou zůstane překvapen nad krásou dosud neznámé hudby." píše Zbyněk Brabec, dramaturg plzeňského divadla, v informačním bulletinu. Opera Bloud Josefa Bohuslava Foerstera bude v premiéře uvedena v sobotu 14. dubna od 19:00 h ve Velkém divadle v Plzni. Režijně v žánru opery debutuje Michal Dočekal. "Lákalo mě to a proto jsem nabídku přijal." popisuje M. Dočekal svoji cestu k opeře do Plzně. "Opera mě zajímala a zajímá. Zvláště takovýto titul, který nemá zažité jevištní konvence."

Námět ke své poslední opeře Bloud našel Foerster v povídce L. N. Tolstého Dva starci. Libreto si napsal sám, celý děj zasadil do českého prostředí.
Prosťáček Vít žije se svou matkou, kterou velice miluje. Když matka zemře, je Vít sám a opuštěn. Rozhodne se putovat se sousedy Prokopem a Ivanem do Svaté země k Božímu hrobu. Zdrží se a do Svaté země nedojde, protože pomáhá a ošetřuje opuštěné a k smrti vysílené ženy -- babičku a její slepou vnučku Janu. Přesto Prokop s Ivanem, když k Božímu hrobu doputují, spatří tam Vítovo zjevení. Když se vrátí a doma vidí Víta, jak koná skutky lidského milosrdenství, pochopí, že Bůh je všude, jen jej musíme vidět. Bůh je v lidech kolem nás, kteří potřebují pomoc. V závěru opery Vít spojí svůj osud s Janou a hudba se v katarzi stane mohutným hymnem lásky: "Nás vede láska, láska je všecko".
"Opera Bloud je spíše vnitřní, duchovní, až meditativní, k tomu samozřejmě velká dynamika pohybu nepatří." říká Dočekal a k celkovému scénickému pojetí dodává: "V žádném případě jsme celou koncepci nepojali v konzervativním duchu. Vedle toho jsme se nesnažili o nic provokativního. Potřebovali jsme, aby syrovost a konkrétnost materiálu působila nestrojeně a ne kašírovaně.
Děj opery se odehrává ve vesnickém prostředí. Velkou roli hrají krumpáče, rýče a kolečka. Náš původní záměr, navezení oranice, jsme z provozních důvodů nemohli uskutečnit. Pokusili jsme se proto duchovní krajinu Blouda, která by měla být obtížná, nějakým způsobem výtvarně řešit jinak. Máme tam kameny, rýče, zemědělský stroj. Kulisy z plechu. Využíváme technické možnosti jeviště: točnu, možnost polohování a elevaci jeviště."
Uvedením Foersterova Blouda chce plzeňská opera poukázat na další opomíjenou operu českého repertoáru, která může zaujmout svou melodicky rozezpívanou, vroucí lyrickou hudbou i příběhem, který nám v mnohém může být příkladem.

Josef Bohuslav Foerster BLOUD (zpěvohra v sedmi obrazech) Dirigent Jiří Štrunc; režie Michal Dočekal; scéna David Marek; kostýmy Zuzana Krejzková; dramaturgie Zbyněk Brabec; sbormistr Zdeněk Vimr.
Osoby a obsazení: Barbora, vdova po hajném (Eva Klečková, Jana Piorecká,'); Vít, její syn (Miroslav Kopp, Petr Strnad,'); Prokop, rolník (Jiří Rajniš, Dalibor Tolaš,'); Ivan, rolník (Pavel Horáček, Jevhen Šokalo,'); Lidka, dcera Prokopova (Andrea Brožáková, Magda Černá,'); Václav, syn Ivanův (Zbyněk Brabec, Jan Ondráček,'); Hrubeš, bohatý sedlák (Pavel Horáček, Pavel Klečka,'); Záhoř, jeho syn (Martin Matoušek, Jiří Rajniš,'); Babička (Kateřina Kachlíková, Libuše Márová,'); Jana, její slepá vnučka (Valentina Čavdarová, Ivana Šaková,'); Marta, sousedka (Veronika Hajnová, Jana Tetourová,'); Jonáš, ponocný (Tomáš Jindra, Karel Křemenák,'); Kněz (Roman Dušek, Luboš Šedivý,'); sbor a orchestr opery DJKT.
Premiéra 14. dubna 2001 ve Velkém divadle J.K.T. Plzeň.

11.4.2001 | rubrika - Zveme ...

Časopis 13 (2021) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zveme ...

Dveře dokořán otevřou Chvalová a Mecerodová

Ludmila Mecerodová a Romana Chvalová (Nejstarší řemeslo)

Během pandemie začalo Východočeské divadlo Pardubice stejně jako ostatní stánky Thálie více objevovat virtuáln ...celý článek


Praha zve diváky zpět do divadel pomocí virtuální reality

Z TK v Minoru

Magistrát hlavního města Prahy dnes společně s kreativní skupinou Brainz Studios představil celosvětově unikát ...celý článek


Herci VČD pokračují v Četbě za časů korony

Herečka Veronika Malá

Přestože kulturní stánky zůstávají stále zavřené, ve Východočeském divadle Pardubice panuje čilý ruch. Nejenže ...celý článek


Jarohrátky Jihočeského divadla

Herečka Věrka Hlaváčková on-line

Jaro je tu a Jihočeské divadlo oznamuje příchod nových projektů a online aktivit. Zaostřeno bude tentokráte na ...celý článek


Přijměte pozvání do livestreamové kavárny

Aleš Slanina, Michal Isteník a Michal Matěj

Již loni na jaře odstartovali v Městském divadle Brno první ze série videorozhovorů s herci, které jejich příz ...celý článek



Časopis 13 - sekce

HUDBA

Alphaville - Afternoons In Utopia

Přebal alba

Jedna z mezinárodně nejslavnějších německých synthpopových skupin Alphaville vznikla v roce 1982 a do svého ná celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Jakub Hrůša řídí Bamberské symfoniky

Jakub Hrůša řídí Bamberské symfoniky

Jakub Hrůša řídí Bamberské symfoniky
Závěrečný koncert festivalu Janáček Brno 2020 mimořádně z německého Ba celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Kino Art: Šťastný Lazzaro a Pokoření

Šťastný Lazzaro

Šťastný Lazzaro
Usedlost Inviolata ustrnula v éře poddanství a mladý Lazzaro nikdy nevyrostl z dětské nevin celý článek

další články...