zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Divadlo Demago_Krevety v pauze

Jiří Maryško (Krevety v pauze)

autor: archiv divadla   

Palác Akropolis nepatří jen hudbě. V posledních letech poskytuje prostory divadelním a tanečním produkcím, ale i různým performancím. V listopadu to byla mimo jiné uvedená komiksová inscenace Hana a Hana a dále představení Divadla Demago. To vystoupilo 22. listopadu 2006 s perfomancí Krevety v pauze. Improvizovaná one-man show z dílny Jiřího Maryšky stojí skutečně za zhlédnutí. Jak sám perfomer prozradil – staví svou tvorbu na bezprostředním souladu tří prvků - improvizovaném textu, hudbě a světlech. Vedle Jiřího Maryšky zajišťuje produkci Hendy Witanto, hudba, a Jan Morávek, světla a dekorace.

Performer Jiří Maryško staví na základech japonského divadla. Nutno ocenit a vyzdvihnout, že byť se jedná o improvizovaný text (i když hrubý scénář či alespoň téma daného večera je jasné), splňuje performance všechny náležitosti divadelního textu – expozici, zauzlení i závěr. Včetně vývoje jednotlivých postav a jejich setkávání v kruhu.

Tématem produkce Krevety v pauze byla aktuální událost – zavalení horníků v dole. Hlavní hrdina se postupně setkává s animovanou postavičkou krtečka, s otcem zavaleného horníka, se satanem, atletem. Všechny postavy a jejich osudy do sebe logicky zapadají. Trochu nevkusná byla pasáž setkání horníka v pekle se „starými herci“ – Boris Rösner, Stela Zázvorková a Jaroslav Marvan. Ale to už asi k panu Maryškovi patří – zahrávat si absurdně s absurditami a povýšit je na karikaturu. To vše i za cenu toho, že stranou může jít například úcta k tradici a historii. Ovšem do tak vážných hloubek jeho improvizace skutečně neklesají, byť v případě této produkce se divák ocitl prostřednictvím děje v hloubce 4 500 m.

Divák nemusí mít strach z nudy. V celé produkci se skutečně nevyskytují žádná hluchá místa. Maryška a jeho tým jsou skvěle sladěni. Světla i hudba jsou přesně dávkované příslušné atmosféře. Pokud někdo z kolegů „zaspí, “ Jiří Maryško ho okamžitě přímo osloví a požádá o příslušnou akci. Na nemilost či milost jsou mu vydáni i samotní diváci. Pokud odejdete z jakýchkoli důvodů v průběhu produkce, performer ihned využívá situace a určitě vás zapojí do hry.
Divadlo Demago má bezesporu své postavení v divadelním světě. Působí neotřele a někdy i vřele svou hravostí a z toho plynoucí radosti. Vždyť i divák často vykouzlí úsměv – z překvapení nad rozuzlením zápletek, z objevení jistého inteligentního nadhledu, či případně – no ať se vydovádí.

4.12.2006 02:12:21 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Open House Brno otvírá město

Diversa Quartet

V sobotu 18. května od 9. hodiny se začnou návštěvníkům festivalu architektury a urbanismu Open House Brno 202 celý článek

další články...