zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hudba z druhého konce světa

Opičí král (Archiv festivalu)

  

56. ročník festivalu Pražské jaro ozdobí svojí přítomností také tři vynikající ansámbly ze vzdálené Číny a Japonska, které nám poskytnou vzácnou příležitost k bližšímu seznámení s hudebními kulturami, jejichž historie sahá až kamsi k úsvitu lidské civilizace.
Repertoár Šanghajského orchestru tradiční hudby těží z prastarých, z generace na generaci předávaných melodií a nápěvů, z nichž některé jsou hudebními obrazy historických událostí, k nimž došlo dávno před naším letopočtem. Všechny jsou přitom interpretovány na historické nástroje sólisty, kteří se těší pověsti opravdových mistrů. Upozorněme alespoň na světového věhlasu požívající hráčku na oblíbenou stolní citeru čeng Luo T´ing, která v roce 1999 vystoupila s mimořádným ohlasem na samostatném recitálu v newyorské Carnegie Hall a její neméně půvabnou kolegyni slečnu Ma Siao Chuej (mezinárodní biografické centrum v Cambridgi ji v lednu 1999 udělilo titul "The Millenium International Excellent Woman"), virtuózku na dvoustrunné čínské housle erchu, rovněž dobře známou nejenom ve všech asijských zemích a v USA, ale po recitálovém debutu na festivalu Schleswig-Holstein často hostující také v Evropě.

Z Japonska k nám přijíždí už po několikáté, ale poprvé na Pražské jaro ansámbl Pro Musica Nipponia. Jeho sestavu tvoří obdobné tradiční japonské nástroje - flétny šakuhači a nókan, původní třináctistrunné koto i jeho novodobé typy vyvinuté přímo v lůně orchestru, různé druhy starobylých louten biwa, třístrunná kytara šamisen a početný soubor bicích, které dodnes udávají rytmus předčítaným sútrám v bezpočtu buddhistických klášterů. Na rozdíl od šanghajského souboru se repertoár tohoto orchestru opírá především o původní tvorbu současných japonských skladatelů, využívající právě jedinečných zvukových dispozic zmíněného instrumentáře.

Konečně v rámci divadelní řady Pražského jara bude 2. a 3. června hostovat na jevišti Národního divadla soubor čínské opery Kuo Kuang, působící od roku 1995 v hlavním městě Tchaj-wanu Taipei. Pro naše festivalové publikum zvolil inscenaci známé bojové opery Opičí král, vytvořené na náměty četných bájí, legend a lidových pohádek. V autentickém podání sólistů opery Kuo Kuang budeme tak mít poprvé příležitost ocenit jejich umění proslulých "pěti technik": techniku úst, rukou, očí, těla a kroků.

16.5.2001 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 19 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Festivaly

Rodinný festival Nuselské dvorky 2024

Nuselské dvorky

Po roční pauze se vrací do nuselských vnitrobloků tradiční rodinný festival Nuselské dvorky, který od samého p ...celý článek


Festival Setkání Stretnutie 2024 je za dveřmi

Bílá voda (Městské divadlo Brno)

28. ročník mezinárodního divadelního festivalu Setkání Stretnutie přinese v termínu 14. - 18. května 2024 výbě ...celý článek



Časopis 19 - sekce

HUDBA

Petr Hapka – 80 let

Petr Hapka

Televizní písničky a songy Petra Hapky
Štěstí je krásná věc, Dívám se, dívám, Rozvod a další slavné hity a celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...