Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

autor: Patrik Borecký
zvětšit obrázekČinohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to
slavnostní premiérou divadelní adaptace románu Klause Manna Mefisto v režii Mariána Amslera, s Robertem Miklušem v titulní roli. Mannův „román jedné kariéry“ z roku 1936 nepřestává dodnes fascinovat dokonalou psychologickou studií urputné honby za slávou. Na osudu bezcharakterního hrdiny, neváhajícího kvůli hereckému úspěchu zaprodat se režimu a prospěchářské společnosti, sledujeme nejen atraktivní příběh o lásce k umění, posedlosti divadlem a vábení zlatých portálů, ale je to především varovný pohled na herce, pro kterého se hraní stalo životní rolí.
Poznáme chvíli, kdy talent udupe bezmezná ctižádost? Jaké to je sloužit zlu a věřit, že zlo slouží nám? Mefisto vypráví o tom, jak silný vliv může mít divadlo na společnost a jak snadné je přejít od etického poselství k nástroji propagandy. Jak složité je balancovat na hraně měnícího se světa a jak lehké je ztratit tvář za divadelní maskou. A také, že v době nejistoty, strachu a zpochybněné důvěry v demokracii nesmíme už nikdy podlehnout pudům a nenávisti. V Mannově rodné zemi byl román, který zobrazuje nástup a zrod německého nacismu, poprvé vydán až v roce 1956, celosvětovou popularitu poté získalo jeho filmové zpracování v režii Istvána Szabó z roku 1981.
Režisér a autor dramatizace Marián Amsler: ,,Téma Mefista je pro mě velice osobní z mnoha důvodů. Mám vřelý vztah k německé literatuře, jazyku i krajině. Navíc je to román z prostředí divadla, ve kterém žiji téměř celý svůj život. Klaus Mann odešel z Německa, podobně jako já teď odcházím ze Slovenska. Mefista napsal inspirován skutečnými příběhy lidí ze svého okolí už v roce 1936. To dílo je smutně vizionářské, protože dnes víme, kam to pak vedlo. Už když jsem pracoval na dramatizaci, připadalo mi, že všechno, co se dělo v Evropě před druhou světovou válkou, nápadně připomíná dnešní dobu. A bohužel se to za ten rok příprav inscenace ještě zhoršilo. Válka probíhá za našimi hranicemi a společnost je polarizovaná, násilí ve veřejném prostoru se stává normou a k moci se dostává nekompetentní lůza. Narážím teď sice na realitu Slovenska, ale ono to zase vře napříč Evropou. Kdysi byla hloupost pro smích, dnes z ní mám strach, protože ji vidím u lidí, kteří mají moc, a to je nejnebezpečnější.“
Generální ředitel ND Jan Burian o inscenaci: ,,Úplná umělecká svoboda jde ruku v ruce s morální integritou tvůrců. Nejen předválečná doba, ale i ta dnešní na nás všechny klade vysoké nároky a vyžaduje velkou erudovanost i etickou pevnost. V tomto smyslu bude naše inscenace hovořit k dnešku.“
Herec Robert Mikluš, představitel Hendrika Höfgena: ,,Ten text je aktuální také tématem nedospělosti v neschopnosti přijmout odpovědnost. Přijmout odpovědnost za vztahy, které máš, za prostředí, ve kterém žiješ, za činy, které provádíš. Když se začne menšině dít bezpráví, v Mefistovi jsou to konkrétně Židé, člověk by se k tomu měl nějak postavit. Hendrik se uzavírá do své práce a zatím kolem něj zatýkají lidi. Dostává se pak sám se sebou do dialogu a dělá si různá zadní vrátka, staví se do lepšího světla, než v jakém ve skutečnosti je. Myslím, že se od nás v mnohém neliší. Často jsme všichni jako Hendrik Höfgen.“
Premiéry 18. a 19. dubna 2024 ve Státní opeře.
Vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.
Slovenské Děti ve Stavovském divadle
Tandem Michal Vajdička a Daniel Majling, který právě připravuje pro Činohru inscenaci Bílá Voda, již poněkolikáté s úspěchem inscenoval dílo Boženy Slančíkové Timravy. Po hostování inscenace Bál v rámci Pražských křižovatek 2022 tentokrát v Praze uvedou nejnovější Děti, inscenaci volně inspirovanou povídkami U Kanátov a Žiadna radosť. Příběh o dětech – o těch, s nimiž nás spojují pokrevní svazky a které dokážeme opičí láskou docela udusit, ale i o těch cizích, z druhé doliny, ke kterým dokážeme být neuvěřitelně krutí a lhostejní.
V hlavních rolích se představí například Diana Mórová, Emília Vášáryová nebo Emil Horváth. Uvádí 28. dubna 2024 v 19.00 hod ve Stavovském divadle. Vstupenky na
www.narodni-divadlo.cz.
TIP!
Časopis 21 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Divadlo X10 uvádí premiéru inscenace 120 volů

Divadlo X10 uvede 23. května premiéru inscenace 120 volů, inspirované legendou o 120 volech, které svatý Václa ...celý článek
Scénické čtení hry Ladislava Smočka Nejlepší den

Scénické čtení v Činoherním klubu proběhne v pátek 16. května 20025 od 19:30 hod na jevišti ČK a půjde o hru L ...celý článek
Antigona v Novém Yorku poprvé v NdB

V divadle Reduta, vzniká silná a lidsky dojemná inscenace. Hra Antigona v Novém Yorku od polského dramatika Ja ...celý článek
Glorious Bodies boří klišé o starší generaci na jevišti

Šest akrobatů - čtyři muži a dvě ženy - ve věku 55 až 67 let, nový cirkus, tanec, pohyb, humor, okouzlení a bo ...celý článek
Hurvínek se vrací do pražské ZOO

Po loňském úspěchu se legendární parta v čele s Hurvínkem, Máničkou, panem Spejblem, bábinkou a Žeryčkem opět ...celý článek
Volání rodu na divadelních prknech v Pardubicích

Předposlední premiéru stávající sezóny uvede Východočeské divadlo na komorní Malé scéně ve dvoře, kde režisérk ...celý článek
V Brně uvedou českou premiéru hry Hotel Strindberg

Činohra Národního divadla Brno uvede českou premiéru hry Hotel Strindberg. Moderní adaptace děl Augusta Strind ...celý článek
Časopis 21 - sekce
HUDBA
Blondýna - Všichni tají

Blondýna se vrací s novým albem Všichni tají, které stojí za to. Patnáct nových překvapujících, hravých a někd celý článek
OPERA/ TANEC
Lacrimae věnované dílu J. D. Zelenky

Tomáš Šelc, renomovaný interpret kantátové a oratorní hudby 18. – 20. století, romantických písní i oper celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Když impresionisté malovali na zdi

Když impresionisté malovali na zdi
Pojednání o neobvyklém úhlu pohledu na tvorbu malířů a malířek impresion celý článek