zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NdB uvede premiéru inscenace Ohnivá země

R.Coufalová, E.Zbranková, M.Siničák, J.Svojanovský, M.Sláma

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Světová premiéra Ohnivá země bude 22. října 2021 od 19:00 hod na scéně Reduta Národního divadla Brno. Píše se rok 1922 a v Divadle Na hradbách právě probíhá zkouška veselohry Ohnivá země, která se uvádí zejména proto, aby uspokojila lidové vrstvy diváků a tím přinesla divadlu zisk. Úspěšný titul napsal uznávaný dramatik a úřadující ředitel NdB, který se musí městu zpovídat ze svého hospodaření. Protože hrozí, že osvědčená hra bude inscenována avantgardně, musí ředitel vstoupit do konfliktu s idealistickými umělci.

Z hlediska ředitele divadla je Ohnivá země napsaná v satirickém duchu a zabývá se nelítostnou reflexí maloměstských poměrů a českého politikaření, proto nechápe, proč by netradičním inscenováním měl riskovat případné finanční ztráty. Neměl by raději režírovat svou hru sám a využít příležitosti k tomu, aby herecký soubor motivoval k lepším výsledkům? Ředitelova hra pojednává o inspektorovi pojišťovací společnosti jménem Pazdera, který se rodinnému kruhu svěří s geniálním nápadem – kolonizováním Bosny. Ta by se stala pro celou Evropu místem, odkud by se „hrnulo zlato“. Jelikož svůj návrh poslal vládě do Vídně a stále nedostal odpověď, hodlá celou věc popohnat tím, že bude kandidovat jako poslanec za Ohnivou zemi.
Satira Ohnivá země, kterou Václav Štech (1859–1947) napsal v roce 1895, se přesně trefuje do české politiky a společnosti, která se po více než stu letech nezměnila. Ve svébytném textu Ohnivá země Václava Štecha, několikanásobného držitele Ceny divadelní kritiky za Hru roku – Tomáše Vůjtka (*1967), se zmíněný dramatik Štech stává hlavní postavou komedie o poměrech nejen u divadla. Ve fiktivním textu se skutečná fakta – Václav Štech byl ředitelem NdB v letech 1919 – 1925, potýkal se s finančními problémy instituce, měl ideové spory s dramaturgem Jiřím Mahenem apod., záměrně mísí s fikcí (zkoušení Ohnivé země), aby vytvořila ironický pohled do zákulisí současných kulturních institucí. Hru režíruje Ivan Krejčí, umělecký šéf Komorní scény Aréna, která se pod jeho vedením několikrát stala Divadlem roku.

2 otázky pro Tomáše Vůjtka

  • Protože jste zběhlý divadelní praktik a neméně úspěšný dramatik, nebyla náhoda, že jste byl požádán o adaptaci Štechovy hry z roku 1898 do novějšího tvaru. Jak vznikl nápad na zasazení do divadelního prostředí Brna a co Vás na tomto námětu nejvíc bavilo?
    Štech byl tehdy v Brně ředitelem a nám přišlo zábavné uvést ho do situace, kdy navštíví zkoušku vlastní hry. Nic takového se za jeho ředitelování samozřejmě nestalo, ale stát se to klidně mohlo. Dobové reálie jsou skutečné, jen jsme do nich zasadili „neskutečný“ příběh. Čerpal jsem z pamětí, které Štech sepsal (Džungle literární a divadelní: Paměti českého tvrdohlavce), aby přiblížil všechny peripetie svého uměleckého života a trošku si i postěžoval na ty, kdo mu ublížili. Všechny invektivy, které ve hře zazní, mají oporu právě v jeho pamětech. Divák se tak leccos dozví o tehdejších divadelních poměrech a zároveň v rámci inscenované zkoušky zhlédne Štechovu Ohnivou zem. Je to sice její zkrácená verze, ale vše podstatné v ní zůstalo. A nejvíc mě baví, že divák tak vlastně uvidí dvě hry v jedné. To mi přijde jako dostatečně akční ve všech významech, které to adjektivum dneska má.
  • Neublížil jste skutečnému Václavu Štechovi tím, jakým způsobem jste ho ve své hře charakterizoval?
    Samozřejmě, že jsem mu ublížil, když jsem ho napsal, jak jsem ho napsal, protože tak sebestředný a ublížený nejspíš nebyl, ale v rámci autorské licence jsem na to měl právo, protože takových režisérů, kteří tuto míru narcismu naplňují, ba i přeplňují, jsem poznal poměrně dost. Samozřejmě, že měl pravdu, když chtěl dělat divadlo tak, aby mu divák rozuměl a přitom se nenásilně kultivoval, protože divadlo bez kultivovaného diváka zkrátka existovat nemůže. A samozřejmě, že se divadelní avantgardě musel jevit jako zpátečnický měšťák, protože ta se dívá jen dopředu, kde tuší netušené, zatímco on tam tušil leda katastrofu, protože hry, které tihle modernisté psali, podle něj postrádaly jakýkoli řád. Štech ovládal divadelní řemeslo, věděl, co je divadelní situace, věděl co a proč v textu škrtnout (to se naučil od Stroupežnického, který mu vrátil tři hry) a divadlu a jeho chodu rozuměl jako málokdo. V devadesátých letech předminulého století dokonce prosadil, aby autoři dostávali za uvádění svých her peníze, což v té době nebylo nijak samozřejmé. Myslím, že mu za mnohé vděčíme.

    www.ndbrno.cz

    18.10.2021 13:10:20 Redakce | rubrika - Zveme ...
  • Časopis 13 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bílá voda (MdB)

    Články v rubrice - Zveme ...

    Dubnové tipy z Divadla Viola

    Hugo Haas a Adina Mandlová

    Inscenace Michelangelo: mramorová horečka v úterý 9. dubna od 20 hodin ve Viole nabídne silný příběh génia a j ...celý článek


    DISK uvede Čapkovo drama R.U.R.

    R.U.R. - vizuál Divadla DISK

    V divadle DISK se 28. března 2024 uskuteční premiéra dramatu Karla Čapka R.U.R. Režisér Jan-Jakub Šenkeřík pův ...celý článek


    Noc divadel 2024 v Jihočeském divadle

    Maraton Bedřicha Smetany

    Největší divadelní svátek každoročně nabízí nejen netradiční představení, ale i mnoho dalšího. Nejinak tomu bu ...celý článek


    Hamletův motiv představí oscarový režisér Sam Mendes

    Hamletův motiv

    Fakt, že oscarový režisér Sam Mendes začínal na divadle a stále se tam rád vrací, v NT Live připomněly už ceně ...celý článek


    MdB připravuje komedii o nástrahách divadelní profese

    Hra, která se zvrtla (vizuál)

    Divadelní spolek Tyl Tuřany je soubor sice amatérský a nevelký, ale zato nadšený. A poté co se řadu let věnova ...celý článek


    Gogolova Ženitba se vrací do NdB

    Ženitba (NdB)

    Úředník ve vysoké funkci Ivan Podkolesin ve zralém věku po zralé úvaze pomyslí na manželský stav. Ale nebýt je ...celý článek


    VČD zve na setkání s nejmladší hereckou generací

    Štěpán Pospíšil na zahájení letošní divadelní sezóny

    Východočeské divadlo od roku 2018 uvádí cyklus diskusních pořadů Bez kostýmu aneb Povídání z herecké šatny, kt ...celý článek


    Letní shakespearovské slavnosti 2024

    Filip Březina a Anna Fialová (Marná lásky snaha)

    Již téměř tři dekády patří léto anglickému géniovi Williamu Shakespearovi. Letošní ročník shakespearovských sl ...celý článek


    Dejvické divadlo se vrací do kin

    Elegance molekuly

    Po loňském fenomenálním úspěchu představení Ucpanej systém v kinech, který se stal zatím nejnavštěvovanějším p ...celý článek


    Cesta dlouhým dnem do noci v Dlouhé

    Matyáš Řezníček (Cesta dlouhým dnem do noci)

    V sobotu 23. března 2024 uvedou v Divadle v Dlouhé druhou premiéru letošní sezony Cestu dlouhým dnem do noci E ...celý článek


    Racek přilétá na Zábradlí

    Jana Plodková (Zdroj:KIVA)

    Již tento týden 20. března 2024 proběhne v Divadle Na zábradlí premiéra inscenace Racek. Ikonická hra Antona P ...celý článek


    Studio Hrdinů uvádí novinku Jedlík perel

    Jedlík perel - Petr Jeništa (Ilustrace: Vojtěch Mašek)

    Pražská divadelní scéna Studio Hrdinů uvádí novinku inscenaci Jedlík perel autora a filmového režiséra Vojtěch ...celý článek


    Pardubická Noc divadel 2024 zpřístupní zákulisí

    Přiřazování rekvizit k inscenacím (Foto: L. Jeníček)

    Výjimečná akce Noc divadel se z původního podzimního termínu přesouvá na jaro a od letošního roku bude součást ...celý článek


    Michael Žantovský na Malé scéně

    Moderátor večera Michal Przebinda

    Východočeské divadlo od roku 2018 obohacuje svůj repertoár o čtené poetické večery, které jsou uváděny obvykle ...celý článek



    Časopis 13 - sekce

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Bohumil Hrabal legendární spisovatel

    Hrabalova chata
    Legendární chata slavného spisovatele prochází rekonstrukcí. Středočeský kraj koupil chatu celý článek

    další články...