zvláštní poděkování
Quantcom.cz

„Hrát na půl plynu – to nikdy!“ říká Erik Pardus

Erik Pardus a Stano Slovák v pohádce Zahrada divů

autor: archiv divadla   

V Městském divadle Brno působí herec Erik Pardus od roku 1982. V tom samém roce ukončil studia na JAMU. Na domovské scéně má velké množství rolí: titulní ve hře Osudy dobrého vojáka Švejka, Vévodu z Norfolku - Jindřich VIII., Doktora - Kean IV., Romaina Tournela - Brouk v hlavě. Divákům se představil jako Gumpán v nejnovější premiéře Zahrada divů. Dále ho můžeme vidět v inscenacích Koločava, Racek, Máj a další.
S Erikem Pardusem jsme se setkali v předvánočním čase, ke kterému neodmyslitelně patří pohádky. Jednu původní muzikálovou pohádku - Zahrada divů - máme právě v Městském divadle Brno za sebou. Ve druhé ho uvidí diváci na Štědrý den na televizní obrazovce, účinkuje ve vánoční báchorce To vánoční šturmování.
Erik Pardus se rozpovídal nejen o „pohádkách“, o herecké pravdě, o svém vztahu k Brnu, ale vyznal se také ze svého vztahu k divadlu. Rozhovor s ním byl o to zajímavější, že do šatny vstoupil jeho kolega a spolužák Jan Mazák.

  • Jaký máte vztah k pohádkám?
    Každá žena je pro mě novou pohádkou. A já, kdykoliv potkám ženu kterou neznám, tak mám pocit, že se pouštím do nového pohádkového světa a zjišťuji, jestli je to vlk nebo Mařenka. V každém případě mám radost z těchto pohádkových žen, které jsou schopny splňovat roli Vlka nebo Mařenky, protože pohádka je přesně o tom, co si člověk sní než usne. O tom, co je příjemné…. A příjemná je Mařenka i vlk, ne? Takže já mám v každém případě pohádky rád, protože tam existují a fungují Mařenky.
  • Vnímáte rozdíl mezi dětským a dospělým divákem?
    Po dnešní premiéře Mošovy a Mertovy muzikálové pohádky Zahrada divů jsem zjistil, že je mi hrozně příjemné, když si lidé navzájem rozdávají optimistické a příjemné informace pouze proto, že jsou takto naladěni.
    Pokud má člověk lidi rád, tak jim neubližuje a když jim ublížit chce a není tak agresivní, aby nebyl schopen posoudit, jestli je nezbytně nutné někomu ubližovat, tak spíš zavře pusu a jde pryč.
    Každý má svých problémů dost. Nejlepší je lidem říkat věci, které se týkají optimismu, progresivity a zbytečně neříkat věci kritické a negativní.
  • Stalo se vám někdy, že jste hrál nějakou postavu a řekl si: To jsem já?Kdykoliv na jeviště vylezu, vyjdu, vyjedu nebo mě donesou, tak vždycky jsem to já, protože já ty role nehraju, osobně je prožívám a mám je rád. V každém případě jsem tam za Erika Parduse a stylizování moc nejde pod vousy mé oholené tváře. Jde o to, že člověk vyjde na jeviště a buď to myslí upřímně anebo ne. Pokud to myslí upřímně – to není otázka upřímnosti občanské a civilní, ale otázka upřímnosti herecké. Pokud je lhář, tak lže nejen v civilním životě, ale i na jevišti.
  • V únoru příštího roku budete v jednom angažmá již 23 let. Poznamenalo vás to nějak?
    Nebudu říkat nic originálního. Jak můj tatínek říkal, doma jsi tam, kde máš známého policajta, hospodského a lékaře. V Brně mám svého známého hospodského, lékaře i policajta. Nepotřebuju žádná privilegia, jde pouze o to, že mám pocit domova. I když pocházím z Uherského Hradiště, v Brně jsem od pěti let a vlastně jsem tady zažil první lásky, fotbaly, průšvihy, první večírky, první průšvihy s rodiči. Brnu jsem vděčný za to, že když jdu po ulici, v každé druhé někoho potkám a poznám. To mě baví.
  • Na kterou roli vzpomínáte nejraději?
    Nejraději vzpomínám na Honzu Mazáka, na jeho roli v komedii Talisman, kterou dělal na přijímacích zkouškách na JAMU. Pak se ztratil… Přes Ostravu šel do Hradce Králové a vlastně se Standou Mošou, režisérem a ředitelem divadla, jsme ho dostali zpátky k nám do divadla, neboť já jsem dost nemocný člověk a potřebuji alternanta.
  • Jak je možné, že jste poslední dobou oba obsazováni do stejné role?
    Protože jsme podobní lidé ve smyslu vnímání světa. Ač jsem pozitivista a Honza Mazák negativista, tak se to v tomhle případě krásně kříží. On, když dělá v mých očích roli velmi analyticky pojatou realisticky, já z toho vyjímám věci, které mohu použít. A on naopak používá mé pozitivní, negativní věci z konkrétní role. Dávám mu plusy a on mi dává mínusy… Dělám třináct dílů Četnických humoresek a potřebuju, aby za mě někdo hrál.
  • Na co rád v divadle vzpomínáte?
    Strašně rád vzpomínám na to, když mě Zdeněk Černín obsadil do role Jaga v Othelovi. Až po premiéře mi režisér řekl, že se na dramaturgické radě říkalo: ten to nemůže hrát, on je takovej tlusťounkej a pozitivní, vždyť to je hajzl, ten Jago. Zpětně musím Černínovi poděkovat za to, že si mě prosadil. Černín má intuici a dokáže dobře vystihnout jistej charakter člověka, v jisté fázi, do které by ho mohl stlačit. To on umí, to je boží dar. Jsem rád, že patřím k týmu herců Zdeňka Černína, protože ho mám rád. On je velmi rovný, velmi cílevědomý a ví, proč si koho obsazuje a proč to po něm chce. Je to chlapík, kterému věřím.
    Cením si všeho, co jsem zde v divadle odehrál, protože cokoliv hraju, hraju pořádně a poctivě.
  • Co pro vás znamená úspěch?
    Peníze… Úspěch je osobní pocit. Když se vám něco povede, v divadle konkrétně. Když odcházíte z jeviště a je vám aspoň dobře a dobře unaveno. Máte pocit, že to proběhlo úspěšně. To je úspěch. Subjektivní pocit. Jestli to byl úspěch objektivní, kdo ví. Ale úspěch ve smyslu nějakého masmediálního boomu – být na prvních stránkách časopisů – na to kašlu.
    Hodně lidí se mě ptalo, jestli jsem měl, když jsem byl na vojně v AUSu v Praze, nějaké nabídky do pražských divadel. Ano, říkám upřímně. A proč jsem do Prahy nešel? Pro Moraváky, Brňáky, Ostraváky, Opaváky… pro mnoho lidí je Praha středobodem uměleckého snažení a úspěchu. Mě ale Praha nebere, jakýmsi nedomovstvím. Tady mám své kamarády, svou ženu, svá děcka. Tady vím, když mi bude nejhůř, kam jít. Kdo mě pohladí. V Praze nemám nikoho. Viděl jsem spoustu hezkých představení v Dejvickém divadle nebo Divadle pod Palmovkou, ale pracovat bych tam nemohl.
  • 27.12.2004 22:12:44 Gábina a Simona Nosková | rubrika - Rozhovory

    Časopis 20 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Bastard (Městské divadlo Brno)

    Články v rubrice - Rozhovory

    Adam Kořán: Připadám si již natolik odvážný, že mohu svobodně tvořit

    Adam Kořán

    S mladým hercem Adamem Kořánem jsme se sešli po české premiéře inscenace ŠPÍNA, kde ztvárnil postavy Kevina La ...celý článek



    Časopis 20 - sekce

    OPERA/ TANEC

    Do programu ZUŠ Open se letos zapojí 444 škol

    Magdalena Kožená (ZUŠ Open)

    Příští týden naplno vypukne celostátní festival základních uměleckých škol ZUŠ Open, který pod heslem ZUŠlechť celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Velkolepá válečná freska

    Příliš vzdálený most

    Příliš vzdálený most
    Velkolepá rekonstrukce útoku spojeneckých výsadkářů za 2. světové války v rámci operac celý článek

    další články...