Herečka Eva Jelínková oslavila 75. narozeniny
autor: archiv
zvětšit obrázekV úterý 3. listopadu 2020 se dožila významného jubilea dlouholetá herečka Městského divadla Brno Eva Jelínková. Její cesta k herectví byla přímá. Už od dětství vystupovala v dětském rozhlasovém souboru a hrála dětské role v televizi, a tak bylo jasné, že dalším stupněm bude studium herectví na JAMU. Pedagogicky ji vedl Evžen Sokolovský a Lola Skrbková, absolvovala v Sofoklově Antigoně, a ještě jako posluchačka byla obsazena do dramatizace Kunderovy povídky Já, truchlivý bůh v brněnském studiu České televize, kde hrála po boku Miloše Kopeckého a svého hereckého kolegy Jiřího Tomka. První angažmá získala ve Východočeském divadle v Pardubicích, kde představovala role převážně mladých lyrických dívek. Nešlo však o žádné naivky, hrála role jako Růženka v Klicperově Zlém jelenu, Desdemonu v Shakespearově Othellovi, Julii v Romeovi a Julii či Janu ve hře Jeana Anouilhe Skřivánek a další.
Jestliže tehdejší kritiky hodnotily její výkon jako pravdivý a přesvědčivý, pozdější recenze již pak její účast pokládají za určující. Právě role Jany ve Skřivánkovi přispěla k nabídce ostravského angažmá ve Státním divadle, kde působila šestnáct let. Tato doba by se dala označit za období jejího hereckého zrání. Zde směřovala Eva Jelínková k postavám hluboce citovým a introvertním. Ztvárnila např. Květinářku v Giraudouxově Bláznivé ze Chaillot, Katrin v Brechtově Matce Kuráži a jejích dětech, Slávku Hlubinovou v Šrámkově Měsíci nad řekou či Irinu v Čechovových Třech sestrách.
V roce 1986 přechází zpět do rodného Brna a vstupuje do souboru Divadla bratří Mrštíků, kde hraje například ve hře Noční soud, Jiráskově Lucerně, Jitřní paní Alejandra Casony, později vytváří symbolickou postavu Revoluce v Mošově a Štědroňově zpracování Rollandovy Hry o lásce, smrti a věčnosti, Antiopé ve Snech svatojánských nocí, Terezku Fialovou v Našich furiantech či Paní Müllerovou v Osudech dobrého vojáka Švejka. Diváky bavila jako Paní Frenchamová v komedii Vydrž, miláčku! . nebo Slečna Prismová v komedii Jak je důležité míti Filipa. Přívětivá k ní byla i ruská klasika, kdy v Čechovových Třech sestrách a Strýčku Váňovi vystupovala v roli Chůvy. Objevovala se také v muzikálech – hned několik rolí ztvárnila v muzikálu Bastard, v muzikálové baladě Koločava. si zahrála Babu a nechyběla ani na prknech Hudební scény ve slavném muzikálu Hair. jako Bergerova matka či jako cikánka Izergyl v muzikálu Cikáni jdou do nebe. V současné době s MdB spolupracuje již jen externě, stále však má na svém repertoáru hned dvě krásné role – Josifčenu v inscenaci Žítkovské bohyně (krev je krev) či dnes již téměř legendární Paní Hruškovou v muzikálu My Fair Lady (ze Zelňáku) , se kterou na jevišti prožila více než tři sta repríz.
Její příchod do Brna znamenal také návrat na JAMU, kde působila jako pedagožka herectví. Významná je také její práce v rozhlase, kterou má velmi ráda. Pro mnoho posluchačů je nezapomenutelná její četba románu Jiřího Kratochvila Nesmrtelný příběh, v němž měla hlavní herecký part.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Letošní KAMEN!CE jedinečná hudební dramaturgie
Festival KAMEN!CE zveřejnil kompletní line-up. Během tří dnů, od 6. do 8. června 2024, vystoupí v rámci čtvrté celý článek
OPERA/ TANEC
Pavel Černoch se představí v Hamburku
V neděli 12. května se tenorista Pavel Černoch poprvé představí v opeře Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcen celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu
V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek