Sendviče Reality v Dejvicích
autor: archiv divadla
Světová premiéra poněkud záhadného názvu KFT/Sendviče Reality ® v Dejvickém divadle má podtitul Hra o životě, smrti & pohlaví, a je svérázným „holdem“ beat -generation, či ohlédnutím za dnes už bájnou dobou 60. let 20. století. Hra dnešního dramaturga Dejvického divadla Karla F. Tománka se v letošním roce dostala do užšího výběru nejlepších her v soutěži Alfréda Radoka. Nicméně – autor měl štěstí, že ji dokázal „prodat“ v domácím divadle, kde se její režie ujal Miroslav Krobot. Je zjevné, že autor má beatniky dobře prostudované, a je jimi svým způsobem fascinován. Mimoděk ve hře ukazuje, že tzv. coolness tématika má kořeny právě v této době.
Šedesátá léta mají pro nás aureolu volnosti a rozkvětu literatury, ale zároveň si připomeneme to, co vedlo k sebedestrukci mnohých z této generace: tvrdé drogy, nemírné pití, promiskuita, dychtivé experimentování se životem.
Autorovi se v jakýchsi záblescích podařilo zachytit citovou nestálost, rozpolcenost, nezodpovědnost, velikášství, ješitnost i komplexy beatniků, a tím zároveň inspirační zdroje jejich tvorby.
Celý děj se odehrává v univerzálním mírně zaboudlém prostoru (scéna Martin Chocholoušek), který se vstupem jednotlivých protagonistů proměňuje na jednotlivá „hnízda“, v nichž se odehrávají scénky duševního i tělesného trýznění jednotlivců. Herecký tým Dejvického divadla podpořen několika hosty vytvořil plastický obraz doby, kdy tato zvláštní komunita povýšila perverzi na normu. Každý z protagonistů – těžko bychom tu hledali hlavního hrdinu - má svou osobitost a záleží na divákovi, na koho chce především zaměřit svou pozornost. Herecky nejzajímavěji působí umanutý Burroughs Ivana Trojana, který dokáže nenadále přecházet z uhlazeného, až úlisného elegána v třeštícího magora, chtivý samec Cassady Davida Novotného, který se ovšem nebrání ani homosexuálnímu zážitku, či pavoukovitě číhavý Orlovski Martina Myšičky. Herecky trochu do pozadí ustupují modly beatnické generace Kerouac (Marek Taclík) a Ginsberg (Jiří Plesl). Nicméně - alespoň pro mě - ten správný rytmus 60. let dodává ženský element: spontánní Hendersonová Tatiany Vilhelmové a odevzdaně rezignovaná Cassadyová Kláry Melíškové. Příjemným bonbonkem byl pro mě Igor Bareš jako terapeut DeSole, jehož hlášky přinášejí do drsné beatnické reality poněkud hořkosladký humor (Všechno je normální…).
Dejvické divadlo Praha, Karel F. Tománek: Sendviče Reality. Režie Miroslav Krobot, dramaturgie Karel F. Tománek, scéna Martin Chocholoušek, kostýmy Sylva Zimula Hanáková.
Premiéra 15. října 2004.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Nejbližší: přijmout změny vyžaduje odvahu
Činoherní klub Praha uvádí v české premiéře divadelní hru NEJBLIŽŠÍ amerického dramatika Joshuy Harmona. Tato ...celý článek
Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla
Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek
Zlatovláska: jevištní adaptaci obohacuje filmový střih
Hudební divadlo Karlín uvádí na Malé scéně klasickou pohádku Karla Jaromíra Erbena ZLATOVLÁSKA v úpravě Jana P ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Zlatá Lýra představí festival jako fenomén doby
Hudební inscenace plná známých hitů a příběhů československých zpěváků a zpěvaček – to je Zlatá Lýra. Ús celý článek
OPERA/ TANEC
Celostátní festival ZUŠ Open 2024
ZUŠlechťujeme uměním – pod tímto heslem opět od 23. května do 9. června 2024 ožijí v rámci celostátního celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 19. týden
Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek