zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Až budou vysvětleny všechny záhady a všechen smysl zatemněn,

Alena Antalová a Petr Štěpán

autor: Z webu   

Hra Toma Stopparda Arkádie při své české premiéře v divadle Komedie 1998 vzbudila velký ohlas a v Ceně Alfréda Radoka získala titul jako „hra roku“. V těchto dnech se v nové interpretaci (režiséra Romana Poláka) představila v Městském divadle v Brně.
Stoppardova filozofie je teď jaksi „ve vzduchu“, protože ve stejný den měla premiéru v Slováckém divadle Uherské Hradiště jiná jeho hra – To pravé. Jako by se tak symbolicky plnila Stoppardova vize toho, že vše souvisí se vším, a že zdánlivá náhodnost věcí je jaksi řízena vesmírem.
Je to hra textově pozoruhodná, i když pro vnímání běžného diváka možná příliš komplikovaná a (jak jsem vyslechla po premiéře) chvílemi zdlouhavá. Můžete ji ovšem vnímat jako rafinovanou pochoutku plnou nejrůznějších chutí, které nedokážete přesně definovat, ale které vám cosi připomínají…
O nedefinovatelnosti tvaru Stoppardových her bylo napsáno už mnohé, protože svojí mnohovrstevnatostí a nezařaditelností k tomu přímo vybízejí. Nikoli náhodou tlustý program k této inscenaci obsahuje spoustu zaujatých, obšírných a chytrých studií, které přesahují Stoppardovo téma.

Odehrává se ve dvou časových rovinách, které se v první půlce hry střídají, a v druhé půli do sebe volně vplývají jako dva pramínky a nepozorovaně se mísí. Právě to prolínání minulosti a budoucnosti, skutečnosti a fantazie, komedie a tragédie, života a smrti, lásky a rozumu je pro většinu jeho her typické. Jestliže se chce režisér podrobit této Stoppardově nabídce a předat jeho slova co nejautentičtěji, nesmí volit nějakou třeskutou interpretaci, tzv. tlačit na pilu, ale neškrtat – protože vše má své naprosto přesně vymyšlené místo - a podřídit se jeho elegantní konverzaci (možná trochu ve stylu Oscara Wilda) a vsadit na vytříbenost hereckých výkonů.
Takové herce, jak se zdá, Městské divadlo má.
Všechno se děje v jednom pokoji – s velkými francouzskými okny směřujícími do zahrady, nábytku a rekvizitám je ponecháno jejich místo, a mohou volně přecházet z jednoho století do druhého. Spojujícím momentem je želva, která se tu vyskytuje v jednom časovém období jako Plautus a ve druhém jako Blesk (mimochodem tento herecký výkon stojí za vyzdvižení – želva se pohybuje po scéně s naprostou jistotou, zdá se, jako by z naprostou přesností plnila pokyny režiséra – např. ve chvíli, kdy na ní má být zaměřena pozornost, kráčí do popředí scény jako na přehlídce, má-li spát na stole, ani se nehne).
Příběh, jehož polodetektivní zápletka propojuje událostí několika dnů na venkovském sídle na počátku 19.století a blíže neurčenou současnost, kde se různě vědecké (i nevědecké) kapacity snaží na základě nalezených střípků minulost rekonstruovat a docházejí chvílemi intuitivně k naprosto přesnému odhadu minulosti a na druhé straně pomocí velkolepých konstrukcí ke zcela mylným závěrům, je ve svých souvislostech naprosto fascinující. Stoppard si s námi prostě hraje, a i když jsme na jedné straně zahlceni matematickými teoriemi, přenášenými do opravdového života, na druhé straně souběžně vychutnáváme tajemnost nejzákladnějších lidských pudů a pochybností. Druhou stranou tohoto vášnivého zaujetí a složitých vývodů jsou ty neobyčejnější a zároveň nejdůležitější lidské city – láska, přátelství, obdiv, deprese, plachost, komplexy, zkrátka pocit (nejen ) dnešní doby. Všechny ty postavy (i ty dávno mrtvé) jsou zcela živoucí, a přece (jak je neustále citováno), i v tom ráji je neustále přítomna smrt… A tak Stoppardova komedie může pobavit v několika vrstvách. At už zdánlivě prvoplánovými vtípky a samiččí nepokojností žen i mužů, tak i spletitými vztahy, které bují kdesi pod povrchem věcí. Je tu romantika (vždyť právě úhelným tématem je proměna romantického pohledu na život a na svět) s racionalistickými myšlenkami předcházejícími a budoucími.
Všichni ti lidé mají v sobě kousek geniality, ale zároveň hluboce lidských přízemních vlastností. Dospělá podstata hrdinů je konfrontována s mladistvými génii, šlechtickou dcerkou Thomasinou i mlčenlivým Augustem, kteří jasnozřivě vidí dál, právě díky své neposkvrněnosti, svým naivním pohledem, který podstatu jevů a emocí teprve zkoumá. Právě oni pomáhají rozkrýt dospělým důležité momenty, které jsou zjevné, ale právě proto těžké k odhalení.
Právě tu dvojakost Stoppardových her, kde se střetá vytříbený intelekt a jednoduché lidské pudy se podařilo hercům velmi dobře vystihnout. Jmenujme alespoň mladičkou Thomasinu Evelíny Jirkové v sobě nese poslední doteky dětství s tragickým akcentem předčasné smrti, učitele Septima Hodge Viktora Skály, muže v pozadí událostí, které (nechtě) dal sám do pohybu, aby je vykoupil poustevnickým životem, feministickou životem zklamanou novinářku Hanu Aleny Antalové či sebevědomého profesora Nightingala Martina Havelky.

22.9.2004 20:09:42 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Startuje nová celoplošná televize OK TV

Moderátoři OK TV

Na český mediální trh vstupuje nová celoplošná zábavně-lifestylová a hudební televizní stanice OK TV. Stanice celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty

Madama Butterfly

Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Českým lvem oceněný dokument

Všechno dobře dopadne

Všechno dobře dopadne
Televizní premiéra Českým lvem oceněného dokumentu, který nahlíží na fascinující živo celý článek

další články...