zvláštní poděkování
Quantcom.cz

100. repríza inscenace Audience u královny

Iva Janžurová (Královna Alžběta II.)

autor: Martin Špelda  

zvětšit obrázek

V úterý 26. června 2018 odehraje Činohra ND stou reprízu inscenace Audience u královny. Dostat se na takový počet jejího uvedení se podařilo po pouhých třech sezonách – inscenaci hry britského dramatika a scenáristy Petera Morgana se tedy na scéně Národního divadla zjevně daří.
Hra zachycuje Její Veličenstvo Alžbětu II., královnu Spojeného království a dalších dominií britské koruny, jak jeden den v týdnu pravidelně přijímá své premiéry ke konzultacím o aktuálním stavu britské politiky. Právě tyto rozpravy jsou námětem hry, která je vlastně pohádkou o monarchii v moderním světě. Divadlem o každodenní politice a politicích obecně, ostatně vždyť jsou v této hře přítomni prakticky všichni premiéři od Winstona Churchilla po Davida Camerona. Jde o pohled na tíži politiky z úhlu, který neznáme.

Inscenace Audience u královny je jednou z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších inscenací Činohry Národního divadla. Od její premiéry do konce června 2018 se prodalo 63 421 vstupenek, dlouhodobá návštěvnost inscenace činí 98 % (přičemž čtvrtina dosavadních představení byla vyprodána do posledního místa). Nebývalý zájem o inscenaci vedl k zavedení zvláštního režimu prodeje vstupenek: první den po zahájení předprodeje na další období jsou k dispozici pouze pro platbu kartou online na webu a na pokladnách bez předchozí rezervace; teprve od druhého dne předprodeje je možné vstupenky také rezervovat a platit bankovním převodem. Inscenace byla uváděna nejprve v průměru dvakrát měsíčně, nyní je to až čtyřikrát.

Co říká o inscenaci k jejímu jubileu představitelka hlavní role Iva Janžurová?,,Pro mne je Alžběta II. nádherným hereckým úkolem a od prvního přečtení jsem se na tu „práci“ moc těšila. A bylo to i výzvou k usilovné snaze nepokazit si mimořádnou příležitost. Alice Nellis, se kterou jsem natočila dva dobré filmy, Ene bene a Výlet, byla rozhodně pro mě velkou režisérskou oporou – s laskavostí a talentem mě, mé premiéry, malou Alžbětku a členy královnina dvora dovedla k zdařilému výsledku; a zatím neutuchající zájem obecenstva o vstupenky to utvrzuje. Divadlo je stále vyprodané včetně vstupenek k stání – vlastně jsem to zažila jako herečka poprvé a potají jsem brzy po prvních reprízách vystoupala až do těch nejvyšších pater hlediště, na takzvané „bidýlko“, podívat se očima nejodhodlanějších diváků na rozsvícenou scénu. Byl to moc pěkný zážitek a naplnil mě vzrušenou radostí. Navíc jsem si znovu uvědomila, jak krásné a důmyslné je Stavovské divadlo a jací bohatýři byli jeho stavitelé. Po dovolené, po divadelních prázdninách, kdy musím občerstvit své síly, se se svými statečnými kolegy v ostatních rolích téhle mimořádné důvtipné hry Petera Morgana pustíme do další stovky. Nic jiného nám nezbývá. Tak ať se nám to, spolu s celým zázemím – s těmi pro diváky neviditelnými spolutvůrci každého představení, bez jejichž perfektní nadšené a povzbuzující součinnosti bychom my viditelní neuspěli – podaří!“

Z úvodníku dramaturga Martina Urbana k premiéře inscenace.
Audience u královny vychází z reality britského uspořádání konstituční monarchie a jejího vztahu s vládou vzešlou z demokratických voleb, ale ve výsledku je chytrou, prokomponovanou a vtipnou fikcí o vztahu lidí k moci, střetnutí „královského principu boží vyvolenosti“ s moderní demokracií, shakespearovskou královskou hrou o osamění vyvoleného monarchy tváří v tvář zvolenému, ustaranému, mocnému a reálnou politikou drcenému premiérovi. Jejím podkladem jsou skutečné audience, které již šedesát let každé úterý odpoledne udílí Alžběta II. svým premiérům. Na nich je seznámena s politickou situací v zemi. Královna může radit, navrhovat, varovat, ale to je všechno, co může… S každým zásadním krokem svého prvního ministra musí souhlasit, i když s ním nesouhlasí. Nemůže jej odvolat, dát zavřít, popravit, jak by se kdysi slušelo. Musí souhlasit. Autor Peter Morgan spojení soudobé reality a autorské fikce mistrně ovládá a je principem jeho tvorby. Audience u královny je jeho druhou známou hrou. Ta první se jmenovala Frost/Nixon a přivedl v ní na jeviště sérii interview, v nichž v roce 1977 britský žurnalista vyždímal amerického exprezidenta (později bylo drama zfilmováno). Asi nejslavnějším Morganovým dílem je jeho oscarový scénář k filmu Královna, v němž zachytil dramatické momenty, které poslední skutečně mocnou, ale stejně bezmocnou královnu na světě postihly po smrti její snachy princezny Diany.

Termíny + vstupenky na inscenaci Audience u královny na www.narodni-divadlo.cz.

25.6.2018 12:06:56 Redakce | rubrika - Ze zlaté kapličky

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Ze zlaté kapličky

Laterna fest 2024

The Umbilical Brothers (The Distraction)

Druhý ročník mezinárodního festivalu multižánrového divadla na Nove& ...celý článek


Bílá Voda míří na prkna naší první scény

Jana Pidrmanová (Evarista), Magdaléna Borová (Žofia Burdová)

Činohra národního divadla chystá dramatizaci románu Bílá voda od spisovatelky Kateřiny Tučkové. Premiéra 9. kv ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 19. týden

Anna Geislerová (Želary)

Želary
Anna Geislerová ve strhujícím příběhu, který uvádíme u příležitosti výročí květnových dnů, konce 2. celý článek

další články...