zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Daniel Špinar o nové činoherní sezóně v ND

Daniel Špinar umělecký šéf činohry Národního divadla

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Co připravuje pražské Národní divadlo na svých třech scénách? A na které bude k vidění nejvíc premiér? Jak chce připomenout výročí 100 let republiky? Bude v nové sezóně pokračovat festival Pražské křižovatky? To jsou jen některé z otázek pro uměleckého šéfa činohry Národního divadla Daniela Špinara.

K stoletému výročí
Zastavme se nejprve u toho zásadního osmičkového výročí. Co jsme k tomuto výročí připravili ve všech třech budovách? Jsou to tři různé projekty. V rámci cyklu Nová krev jsme před dvěma a půl lety připravili pro diváky interaktivní procházku, interaktivní hru, v níž se během procházky historickou budovou Národního divadla mohli dozvědět mnohé o budově a historii divadla, o jeho výzdobě. Tuhle akci pod názvem Základní kameny zopakujeme, a pod názvem Základní kameny, jestli jste někdy byli na našich výpravách v Národním divadle, a srdečně na ní diváky zveme.
Druhá věc bude původní hra Zbyhoň, která bude mít premiéru na Nové scéně v polovině května 2018. Pokud nevíte, kdo je Zbyhoň, tak je to jedna z postav Rukopisů. Bude to takový nový pohled na rukopisy Milana Šotka, která píše tuto hru, a Jana Friče, který to režíruje.
Poslední věc, která se týká už příští sezóny, je Plukovník Švec. Možná někteří z vás víte, že se jedná o hru Rudolfa Medka, která byla na objednávku K.H.Hilara napsána o plukovníku Švecovi a jeho hrdinství z roku 1918. Tato hra byla uváděna Národním divadlem v roce 1928 a měla poměrně veliký úspěch. V nové sezóně se režie této hry ujme Jiří Havelka, který téma zpracuje po svém, společně, společně s dramaturgyní Martou Ljubkovou.

Pražské křižovatky 2018
Festival Pražské křižovatky, který se uskuteční na počátku nové sezóny a bude jako v předchozím roce věnován výročí narození Václava Havla, nabídne pestrý program. Rád bych vás pozval především na výjimečného hosta, který přijede a bude dvakrát hrát ve Stavovském divadle. Je to Michal Baryšnikov, který tentokrát nebude tancovat, ale bude hrát činohru.

Ve zlaté kapličce
V historické budově budeme mít jednu premiéru. Rozhodli jsme se nasadit Kytici od Karla Jaromíra Erbena. Je zajímavé, že tato věc nikdy nebyla na jevišti Národního divadla realizována, i když je poměrně oblíbená všude po Čechách. My jsme přizvali ke spolupráci duo Skutr (Kukučka – Trpišovský) , kteří - myslím - jsou na takové téma kovaní.

Ve Stavovském divadle dvě adaptace románů
Ve Stavovském divadle budeme mít tři premiéry. Budou to dvě adaptace románů a jedna klasická hra. První z adaptací je románu Jáchyma Topola Noční práce, kterou jsme z toho důvodu, že už hrajeme titul Noční sezóna, přejmenovali na Kouzelná země. Režie se zhostí už po třetí v ND Jan Mikulášek. Potom připravuji já adaptaci románu Netrpělivost srdce od Stefana Zweiga. Je to vlastně jeho jediný román. Je to nádherný román, který nás učí, že když člověk neumí říkat ne, tak se dostane do pekla. Budu režírovat já ve vlastní dramatizaci.
Poslední věcí ve Stavovském divadle bude Misantrop od Moliera. Bude to režírovat Jan Frič, je to takové utkání s klasikou. Myslím, že se tento titul do Stavovského divadla hodí, je nesmírně aktuální v tom, že je o společenské přetvářce, a o tom, jak z toho ven, a zároveň o tom, co dělat, když se člověk zamiluje do někoho, kdo tu společenskou přetvářku provozuje.

Na Nové scéně progresivní divadlo
Na Nové scéně směřujeme do takového projektovějšího, progresivnějšího divadla. O hře Plukovník Švec v režii Jiřího Havelky jsem se už zmínil. Chystáme další tři premiéry. Emil Hakl píše pro Novou scénu adaptaci svojí povídky, Návštěva. Bude to taková chlapská věc. Čtyři chlapci se setkají, aby probrali ta nejzásadnější mužská témata u dobře propečené kachny. S tím, že do inscenace Jana Friče jsou obsazeni ti největší kmeti, starší střední generace Národního divadla. Poté připravuji inscenaci Za krásu. Je to vlastně taková pocta režisérovi K.H.Hilarovi, který nejzásadněji ovlivnil české divadlo ve 20. století. Šel z Vinohrad do Národního divadla, a neměl to úplně jednoduché. Je to vlastně takový kompilát kritiky vůči divákům, kritikům, divadlu i konkrétně Národnímu divadlu. Jmenuje to Za krásu proto, že K.H.Hilar vždycky zmiňoval, že divadlo má být hlavně krása a že za krásu je potřeba bojovat. A poslední věcí, kterou vám chci přiblížit, je titul, který je signifikantní pro Národní divadlo. Jmenuje se to Proslov k národu do italského dramatika a režiséra Ascania Celestiniho. A je to vlastně takový pamflet – divadlo slova. Myslím, že to velice originálním způsobem ztvární režisérka Petra Tejnorová se svou úžasnou jevištní poetikou.

Nová krev pokračuje
Kromě titulů na našich třech scénách stále pracujeme na kabaretech Nová krev. Sice ne každý měsíc, jak jsme to původně zamýšleli, ale v delších intervalech. Teď máme vymyšlené čtyři večery Nové krve, takže jste srdečně zváni. I když je to určeno pro menší počet diváků, je to dle mého pěkná kompenzace takového kamenného, dopředu velmi těžce naplánovaného programu, kde činohra má možnost být trochu spontánnější a uvolněnější. A může hlavně dělat věci, o kterých se rozhodne spontánně a ihned. Potom jsou tu samozřejmě další věci pod názvem ND +. Stále pokračujeme v aktivitách, které pod touto hlavičkou připravujeme, jsou to různé dramaturgické úvody, debaty, workshopy, off-programy.

www.narodni-divadlo.cz

26.2.2018 16:02:27 JaSop | rubrika - Ze zlaté kapličky