zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Deep Blue Sea v přenosu NT Live

Deep Blue Sea - (Zroj: www.ntlive.nationaltheatre.org.uk)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

V přenosu NT Live tentokrát poslala britská divadelní scéna do světa hru Terence Rattigana Deep Blue Sea (1952). Ve své vlasti je autor více nežli dvaceti her opakovaně uváděn na scénu, a tato jeho hra je považována za jednu z největších hereckých příležitostí pro zralou herečku. Je až kupodivu, že u nás zatím nezískal příliš velkou pozornost překladatelů a inscenátorů (pozn. což by se podle zákulisního cvrkotu mělo v brzké době změnit). Rattiganovo Hluboké modré moře, jak lze název prvoplánově přeložit, má mnoho skrytých významů, potažmo mnoho děsivých hlubin. Autor se v ní noří do psychiky frustrované ženy, která z jistoty „chladného“ manželství utekla k vášnivému, ale ke zkáze předurčenému vztahu s mladým partnerem. Příběh se odehrává krátce po válce, a všichni jsou tedy válečnou dobou silně poznamenáni, v životním rozletu jaksi zmrazení - marně hledají smysl života.

Druhou velkou hlubinou temně modrého moře je příběh, který stál u zrodu tohoto dramatu. Rattigan jako (v padesátých letech nutně utajený) homosexuál prostřednictvím hry vypráví o dramatickém a tragickém vztahu s partnerem, který jej opustil, ale v dalším vztahu štěstí nenalezl a spáchal sebevraždu. Z tohoto traumatu se autor nikdy nevzpamatoval – a Hluboké modré moře je považováno za jeho nejvíce autobiografickou hru.
V nejmenším sále londýnského Národního divadla Lyttelton hru inscenovala režisérka Carrie Cracknellová, která se proslavila v rámci Národního divadla inscenací Médei, a poté Norou (Domečkem pro panenky) v Young Vic Theatre, která získala množství divadelních ocenění včetně Olivier Award. Cracknellovou zajímá ženská problematika, a dokáže společně se svými protagonistkami poutavě zprostředkovat nejen vnitřní svět ženy, ale i její vztah ke světu, které je obklopuje. Hlavní hrdinku Hester ztvárňuje Helen McRoryová, která si spolupráci s Cracknellovou vyzkoušela už před časem v Médei. Dobrými pomocníky pro vytvoření sugestivní atmosféry přízračného, rozplývajícího se světa šedivého činžáku vytvořili scénograf Tom Scutt a light designer Guy Hoare. Celý příběh se odehrává v jednou pokoji, průhlednými stěnami ovšem vidíme nejen do vedlejší místnosti, ale také na schodiště a do rozostřených interiéru dalších bytů. To dává divákům pocit neustálého „dozoru“ ostatních nájemníků, kteří přinejmenším tuší, co se odehrává za zdí, a chvílemi vstupují do interiéru bytu Hester. Rattigan předepsal šokující začátek, kdy u plynového topení leží nehybná postava (ve skutečnosti právě takto skončil jeho bývalý partner, a ve hře hrdinčině sebevraždě zabránilo pouze to, že nehodila peníz do automatu, a plynové topení se vypnulo). Do místnosti postupně přicházejí zachránci - laskavá správcová (Marion Baileyová), mladí manželé Welchovi (Yolanda Kettleová a Hubert Burton) a nakonec někdejší doktor Miller (Nick Fletcher), kteří se snaží Hester pomoci, ale také ji povzbudit. Ale jak se ukazuje, frustrované Hester pomoci není, i když závěr hry vlastně přináší „happy end“ – smíření se životem, po čechovovsku „Musí se žít“ ! Každý z protagonistů nich má svůj příběh, své stresy, utajené a nesdělitelné příběhy osamělosti a touhy, nenaplněné nadějí a výrazně sexuálně motivované frustrace. Stejně tak i dvě mužské postavy, které fiktivně zápolí o Hesteřinu přízeň – opuštěný manžel, vážený soudce Collyer, který přese všechno by rád přijal svou ženu zpět (Peter Sulivan), tak i někdejší válečný zkušební letec Freddie Page (Tom Burke), který svou lehkovážností a pitím přebíjí prázdnotu, kterou pociťuje v klidné době míru jako nezaměstnaný, a zároveň zmatek z toho, že přináší všem kolem sebe zkázu. Spodní proudy, které číhají v hlubokém moři emocí a tužeb, mrazí. Nejsilněji je dokáže zprostředkovat právě Helen McRoryová jako nešťastná Hester, postava nadčasová ve svém trápení, pocitu prázdnoty, neschopnosti rozumem zvládnout emoce, které ji nezadržitelně stahují do hlubin a k sebezničení. McRoryová rozehrává rejstřík nejrůznějších emocí, od zdánlivého klidu, sympatické vstřícnosti, až k nesnesitelné hysterii a sebeponížení, s níž se domáhá pozornosti partnera, který ji opouští, zatímco toho, kdo otevírá náruč, odmítá. Druhou nejvýraznější postavou inscenace je záhadný Mr.Miller Nicka Fletchera, o jehož osudu se toho příliš nedozvíme. Ale právě jeho hořké tajemství, kvůli němuž musel opustit profesi lékaře, dotváří důležitou emocionální atmosféru, která vypovídá o nesdělitelnosti vlastního trápení a nemožnosti jeho sdílení.

24.10.2016 13:10:32 Jana Soprová | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Výlet žáků ZŠ Pražačka na brněnský muzikál Heidi

Žáci ZŠ Pražačka a herci muzikálu Heidi (Hudební scéna MdB)

V sobotu 11. května 2024 se žáci ZŠ Pražačka spolu s rodiči vydali na nezapomenutelný výlet do Brna. Tento den celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Velikáni filmu... Steven Spielberg

Sugarlandský expres

Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno celý článek

další články...