zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zveme vás do divadla: Gazdina roba

Z inscenace Gazdina roba

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Východisko pro svou koncepci nalezl režisér B. Rychlík paradoxně ve svém záporném vztahu ke Gazdině robě, která mu, jak sám tvrdí, vždy „připadala směšná a archaická“. Snaha vypořádat se s tímto přístupem ke hře pak Rychlíkovi umožňuje zcela novou interpretaci oproštěnou od zavedených klišé. Eva tak již není ryze tragickou hrdinkou, která je k sebevraždě „donucena“ okolím a slabošským milencem, ale naopak sama se stává téměř negativním činitelem celého příběhu ve smyslu svého osobního sobectví, které ji až bezohledně žene k vytyčenému cíli. Je to ona, kdo vlastně rozbíjí hned dvě rodiny (svoji i Mánkovu), ona, kdo bezmezně a zaslepeně věří svému milenci, s nímž žije i přes pohrdání okolí. A proto ne společnost, ale vlastní prozření ji vede až k sebevraždě. Rychlíkova neotřelá interpretace tak umožňuje chápat Gazdinu robu z nového úhlu, jako „příběh lásky, která žene sama sebe do neštěstí. Nový text i samotná interpretace jsou pak zcela jistě jednou z kladných stránek celé inscenace.

Jednoduchá a přesto dokonale funkční scéna podporuje Rychlíkovu myšlenku oproštění se od patetičnosti příběhu, „falešného romantismu a pseudofolkloru“. Tuto funkci ostatně plní i kostýmy (Markéta Oslzlá – Sládečková), které rovněž kombinují černou a bílou barvu a rezignují tak na zdobnost a bohatost slováckých krojů. Kostýmy zdobí jednoduché ornamenty, jež z látky pokračují na samotné tělo aktérů. Rychlík tak chce poukázat na folklór v jeho nejautentičtější podobě. Všichni tři šat „civilní.“ Hudební složku inscenace zajišťuje hudecká kapela P. Mičky - autentická horňácká hudba zahraná živě na jevišti je dalším kamínkem do Rychlíkova pojetí folkloru v divadelním tvaru. Ten naplňují zajímavé herecké výkony – zejména ústřední trojice krajčírky Evy (Eva Novotná) a Mánka (Václav Vašák) a Evina manžel Samko v podání P. Halberstadta vytváří půdorys, na němž se střetává rozum, cit, zásady i společenské předsudky.
Představení jsme zaznamenali v listopadu 2009, režie televizního záznamu se zhostil B. Rychlík ve spolupráci s hlavním kameramanem Jiřím Kovářem a střihačem Jiřím Mikulou. Televizním divákům se tak dostává představení, kde scénografie, kostýmy, hudba, herecké výkony umocňují novou interpretaci tohoto klasického díla české dramatiky. Vysílání: 06.11., 20.00 hod., ČT2

31.10.2010 23:10:50 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Z éteru

Divadelní tipy 21. týden

František Peterka

František Peterka
Portrét českého herce a vášnivého sportovce (2012). Režie A. Sirotková. František Peterka ...celý článek


Divadelní tipy 20. týden

Kudykam

Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div ...celý článek


Z první řady... Lída Engelová

Šťovík, pečené brambory

Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn ...celý článek



Časopis 20 - sekce

OPERA/ TANEC

SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté

Milan Peroutka

V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu celý článek

další články...