Zveme vás do divadla: Gazdina roba
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekVýchodisko pro svou koncepci nalezl režisér B. Rychlík paradoxně ve svém záporném vztahu ke Gazdině robě, která mu, jak sám tvrdí, vždy „připadala směšná a archaická“. Snaha vypořádat se s tímto přístupem ke hře pak Rychlíkovi umožňuje zcela novou interpretaci oproštěnou od zavedených klišé. Eva tak již není ryze tragickou hrdinkou, která je k sebevraždě „donucena“ okolím a slabošským milencem, ale naopak sama se stává téměř negativním činitelem celého příběhu ve smyslu svého osobního sobectví, které ji až bezohledně žene k vytyčenému cíli. Je to ona, kdo vlastně rozbíjí hned dvě rodiny (svoji i Mánkovu), ona, kdo bezmezně a zaslepeně věří svému milenci, s nímž žije i přes pohrdání okolí. A proto ne společnost, ale vlastní prozření ji vede až k sebevraždě. Rychlíkova neotřelá interpretace tak umožňuje chápat Gazdinu robu z nového úhlu, jako „příběh lásky, která žene sama sebe do neštěstí. Nový text i samotná interpretace jsou pak zcela jistě jednou z kladných stránek celé inscenace.
Jednoduchá a přesto dokonale funkční scéna podporuje Rychlíkovu myšlenku oproštění se od patetičnosti příběhu, „falešného romantismu a pseudofolkloru“. Tuto funkci ostatně plní i kostýmy (Markéta Oslzlá – Sládečková), které rovněž kombinují černou a bílou barvu a rezignují tak na zdobnost a bohatost slováckých krojů. Kostýmy zdobí jednoduché ornamenty, jež z látky pokračují na samotné tělo aktérů. Rychlík tak chce poukázat na folklór v jeho nejautentičtější podobě. Všichni tři šat „civilní.“ Hudební složku inscenace zajišťuje hudecká kapela P. Mičky - autentická horňácká hudba zahraná živě na jevišti je dalším kamínkem do Rychlíkova pojetí folkloru v divadelním tvaru. Ten naplňují zajímavé herecké výkony – zejména ústřední trojice krajčírky Evy (Eva Novotná) a Mánka (Václav Vašák) a Evina manžel Samko v podání P. Halberstadta vytváří půdorys, na němž se střetává rozum, cit, zásady i společenské předsudky.
Představení jsme zaznamenali v listopadu 2009, režie televizního záznamu se zhostil B. Rychlík ve spolupráci s hlavním kameramanem Jiřím Kovářem a střihačem Jiřím Mikulou. Televizním divákům se tak dostává představení, kde scénografie, kostýmy, hudba, herecké výkony umocňují novou interpretaci tohoto klasického díla české dramatiky. Vysílání: 06.11., 20.00 hod., ČT2
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 21. týden
František Peterka
Portrét českého herce a vášnivého sportovce (2012). Režie A. Sirotková. František Peterka ...celý článek
Divadelní tipy 20. týden
Neobyčejné životy - Vladimír Brabec
Dokumentární portrét populárního herce, výrazné osobnosti Národního div ...celý článek
Z první řady... Lída Engelová
Cesty Lídy Engelové
Dokumentární portrét renomované osobnosti současného českého divadla, která v těchto dn ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Zemřel Miroslav Imrich
Hudební scénu zasáhla tragická zpráva. Ve věku 71 let navždy odešel zpěvák a skladatel Miroslav Imrich, jeden celý článek
OPERA/ TANEC
SpringTEEN Pražského jara, akční den pro náctileté
V neděli 19. května proběhne v areálu Anežského kláštera v Praze první rodinný den v historii Mezinárodního hu celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Příběhy filmových legend
Bruce Willis: vyvolený
Portrét fenomenálního amerického filmového herce. Francouzský dokument. Smrtonosná p celý článek