Věrní abonenti a další
Setkání s Oldřichem Daňkem, adaptaci divadelní hry Antonína Procházky Věrní abonenti a do třetice setkání s Davidem Radokem. Taková je divadelní nabídka pro tento týden České televize.
Portrét spisovatele, dramatika a režiséra Oldřicha Daňka. Setkání se zkušeným a moudrým člověkem, s autorem, který zasáhal do české televizní dramatické tvorby - a nejen do ní - výrazným a jedinečným způsobem. Býval označován za nejplodnějšího poválečného českého dramatika. Daněk byl autorem desítek divadelních her, filmových a televizních scénářů...
Asi se už nikdy nezbaví toho, že s jeho jménem budou lidé připomínat také jeho otce. Důvod je prostý. Režisér Alfréd Radok se stal legendou - a přitom syn David k tomu nemusí mít tak daleko. Jako čtrnáctiletý odešel v roce 1968 s rodiči do Švédska a vrátil se do Prahy jako vyzrálý umělec. Za sebou má režie operních představení v Královském divadle v Kodani, hostování ve Stockholmu, Oslu či Helsinkách. Jeho pražská Lady Macbeth v Národním divadle se stala nejlepší inscenací roku 2000. A kruh se uzavírá: Cena, kterou za to získal, se jmenuje, jak jinak - Cena Alfréda Radoka.
Autor, herec, režisér Antonín Procházka je originální komediograf, který si už zcela podmanil publikum plzeňského divadla, kde působí. Česká televize, tvůrčí skupina Alice Nemanské a Heleny Slavíkové a její dramaturg Bedřich Ludvík se už podruhé pokoušejí převést Procházkův svébytný divadelní humor do filmového podoby, která by pobavila nejen plzeňáky, ale co nejširší veřejnost. Procházkův humor je totiž velmi sdělný a bylo by škoda, aby zanikl se svým divadelním uvedením.
Věrné abonenty svěřila Tvůrčí skupina do rukou režiséra Kryštofa Hanzlíka především proto, že tento mladý tvůrce už několikrát prokázal svůj smysl pro vyprávění obrazem. Točilo se pouze v reálech (především Plzeňské divadlo) a na film 16 mm. Za kamerou stál Roman Pavlíček.
Do hlavní role obsadil Kryštof Hanzlík Karla Rodena, který tak dostal po dlouhé době opět možnost zahrát si komediální roli. Už toto obsazení naznačuje zásadní odlišnost od divadelního provedení. Z domovské scény pochází jeho skvělá spoluhráčka Andrea Černá. Trojúhelník doplňuje Ilona Svobodová jako opouštěná manželka.
Množstvím „filmových" nápadů se Kryštofu Hanzlíkovi podařilo rozbít „divadelnost" textu a vznikl nový, autonomní filmový tvar, který není mechanickým přepisem divadelní hry, ale novou, filmovou interpretací Procházkova textu.
TIP!
Časopis 18 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 18. týden
Jári
Policejní rada Vacátko z legendárního seriálu Hříšní lidé Města pražského, herec Jaroslav Marvan, od j ...celý článek
Divadelní tipy 19. týden
Světák Jan Libíček
Jaký byl ve skutečnosti veselý tlouštík českého filmu? Dokumentem připomínáme náhlý odch ...celý článek
Bouře hra Williama Shakespeara
Bouře
Ctnost a šlechetnost je víc než msta. Britská filmová adaptace divadelní hry Williama Shakespeara (19 ...celý článek
Časopis 18 - sekce
HUDBA
Ska Wars v Malostranské Besedě
Reggae vrací úder. Mezinárodní den Hvězdných válek každoročně připadá na 4. května, letos Prahu ale uchvátí po celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Smetana 200
Ecce Homo Bedřich Smetana
Pohnutý život a geniální dílo velikána české hudby 1824–1884 v dokumentu Ma celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos
Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec m celý článek