zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Farma v jeskyni a její pozoruhodné divadlo

Farma v jeskyni: Divadlo

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo slouží od nepaměti jako nástroj, jímž jsou předávány veřejnosti názory, myšlenky a ideály. Málokdy se však samo o sobě stane předmětem dění na jevišti. Na paškál si ho tentokráte vzal soubor Farma v jeskyni, který je již po několik let významným fenoménem nejen českého uměleckého světa. V čele s režisérem Viliamem Dočolomanským posbíral nesčetně domácích i zahraničních ocenění mimo jiné za inscenace Sclavi/Emigrantova píseň a Čekárna. S novým titulem s názvem Divadlo/The Theatre ho bezesporu řada úspěchů ještě čeká.

Aby mohlo být divadlo divadlem, vyžaduje přítomnost dvou aspektů – herců a diváků. V tomto případě se mezi pasivní složku vmísili i členové souboru, kteří ovšem ve svém odděleném hledišti rozhodně nečinně nepřihlíželi. Za své „vstupné“ si diktovali podmínky a určovali dění na jevišti, přitom paradoxně s černou páskou na očích. Drže se hesla: „Náš zákazník, náš pán“ se herci-komedianti podvolovali rozmarům svých klientů pomalu až do roztrhání těla, akrobatického víření na tyčích. Excelentní byla Anna Kršiaková, která v roli uvaděče s knírkem působila jako bezpohlavní, téměř démonická bytost. Sváděla svůj nekonečný boj s býkem v podání tanečníka Jun Wan Kima. Silný kontrast dynamickým, rozjařeným a poměrně hlučným částem pak vyvolával duet Zuzany Pavukové s loutkou, či milostné vzplanutí Cécile de Costy k Romanu Horákovi. Stále byl však přítomný motiv manipulace a vize herce jako oběti, které nezbývá než diváky zastrašit, jinak bude sama zahnána do kouta.

Dominantou představení je rytmus a melodie, ať už v podobě bubnování na perkuse, dupotu či vyluzování zvuků pomocí tyčí, kterými se tanečníci bijí do hlavy. Tomuto trendu podléhá i mluvená řeč, kde je obsah samotného sdělení odsunut na druhou kolej a přednost má melodie výpovědi. I zpěv je sestaven spíše z volně poskládaných tónů. To vše dohromady vytváří kupodivu dokonalou jednotu a přidává výrazu aktérů na významu – a o výraz jde Dočolomanskému především. Výpověď aktérů je díky tomu neuvěřitelně sdělná a srozumitelná.
Síla tohoto uměleckého tělesa spočívá také v poctivé práci. Nespokojí se s polovičatostí. Pokud mají být inspirací afrobrazilské tance otroků, soubor se vydá na expedici do samotné Brazílie. Na výsledku to je vidět. Když se pak snoubí nabyté taneční dovednosti s osobitým potenciálem, neutuchající energií a všestranností, vznikne z toho dílo, které je bez nadsázky pastvou pro oči.

Praha, Prostor Preslova 9 – Divadlo/The Theatre. Režie, koncept, scénická a hudební kompozice Viliam Dočolomanský, scéna Jana Preková, kostýmy Barbora Erniholdová, světelný design Pavel Kotlík, perkuse pod vedením Miriam Bayle Vít Halška, Adrian Ševeček, Kateřina Eva Klimešová a David Jánský. Premiéra 10. 2. 2010, psáno z reprízy 11. 2. 2010. Zdroj Hudební rozhledy 04/2010 - Daniela Zilvarová

5.4.2010 10:04:49 Redakce | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Recenze

Dub: empatické přijímání zpráv

Pavel Vacek (Dub)

Městské divadlo Zlín uvádí v české premiéře hru britského dramatika Tima Crouche DUB (An Oak Tree, 2005). Crou ...celý článek


Hostina dravců: když jde o život

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo Uherské Hradiště uvádí novou inscenaci HOSTINA DRAVCŮ autorů Vahé Katcha a Juliena Sibre. V č ...celý článek


Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTE ...celý článek


Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Slavný muzikál Vlasy

Vlasy

Vlasy
Nastává věk Vodnáře. Slavný americký muzikál z Broadwaye ve filmovém ztvárnění režiséra Miloše Forman celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který celý článek

další články...