Český ples v Bruselu
autor: archiv
zvětšit obrázekZcela netradiční společensko-kulturní událostí Česká republika oficiálně prezentovala počátek svého předsednictví v Radě EU přímo v Bruselu v pátek 30. ledna 2009. Koncept a scénář akce počínaje výběrem atraktivních a netradičních prostor v Bruselu a konče kompletní realizací uměleckého programu měla na starosti Yvona Kreuzmannová, která se nedávno vrátila do vedení Tance Praha o.s..
Moderování večera se ujali Marek Vašut a Chantal Poullain, nad češtinou tudíž vévodila angličtina a libozvučná francouzština. Celý ples probíhal v naprosté symbióze tradice s inovací, klasiky s modernou. Netradiční charakter měla už úvodní vernisáž expozice Ministerstva průmyslu a obchodu prezentující úspěšné firmy ze všech krajů ČR, které dokáží propojit tradici s moderní technologií a kvalitním designem. Roztančily ji v barvách loga českého předsednictví studentky a absolventky taneční katedry HAMU v choreografii Moniky Rebcové a kostýmech Liběny Rochové. V obrovských prostorách auto-muzea k tomu zněly vokály Yellow Sisters.
Český národní symfonický orchestr zahrál na oficiální zahájení akce tři mistrovská díla Antonína Dvořáka, Karneval a Slovanské tance č.10 a 15, pod taktovkou Libora Peška. Během slavnostní večeře si mohli hosté vychutnat um vybraných párů taneční školy Astra Praha. Po standardních valčících a polce nechyběly latinsko-americké rytmy, a to v profesionálním podání nejúspěšnějšího páru České republiky v kategorii do 21 let, sourozenců Martiny a Tomáše Markových.
Vrcholné umělecké výkony byly naplánovány na 22 hodinu. Nejdříve vystoupil fenomenální houslista Pavel Šporcl za doprovodu ČNSO s dirigentem Janem Kučerou. Následovala ukázka z dokumentu České televize o Darie Klimentové a návazně tato primabalerína Anglického národního baletu zatančila variaci Aurory z Čajkovského Spící krasavice, nad níž se tajil dech. Hosté ji nadšenými ovacemi vyvolali zpět.
Hudební dramaturgii večera výtečně vyvažoval Emil Viklický, nejprve v souhře s cimbálem a vokálem Zuzany Lapčíkové, později se svým jazz triem. První vyzvání k tanci zahájil osobně premiér Mirek Topolánek s velvyslankyní ČR při EU Milenou Vicenovou. Parket se spontánně zaplnil, a to i na swingové hity 30. let Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers. V uvolněné atmosféře přenechal Havelka scénu jiným jen na chvíli, a to na půlnoční překvapení.
Úryvek ze slavného Formanova filmu Hoří, má panenko připomněl atmosféru vesnických bálů a v inspiraci tombolou 60. let nastala i v sále Autoworldu naprostá tma. Nikoli však kvůli mizející tombole, ale pro laserově-taneční show skupiny TOW. Po ostrém „řezání laserů“, za nímž jsou hodiny práce trojice Vladimír 518, Jiří Málek a David Vrbík, choreografka Petra Hauerová zcela ohromila přítomné diváky svým pohybem v laserových paprscích, které složitě a efektně vykreslovaly její prostor.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
HaDivadlo uvede v pražské premiéře dvě nové inscenace
Brněnské HaDivadlo scéna Centra experimentálního divadla představí pražskému publiku dvě nejnovější inscenace celý článek
HUDBA
Festival Praha žije hudbou opět zaplní ulice
Veřejná prostranství hlavního města opět po roce rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou. Na více než dv celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Tragický příběh romského chlapce
Cigán
Příběh čtrnáctiletého romského chlapce, který prochází poznáním neúprosných zákonů vlastní komunity v celý článek