zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Cikánské kořeny – taneční inscenace v Ústí nad Labem

Vladimír Gončarov (Čoban) a Natalia Vassina (Dara)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Premiéru taneční inscenace Cikánské kořeny/í připravilo na 14. 11. 2008 Severočeské divadlo opery a baletu v Ústí nad Labem. Jde o milenecký příběh chlapce Čobana a dívky Dary. Rozměrů shakespearovské tragédie nabývá tím, že on je Rom, ona je bílá a stojí za ní sídlištní skinheadský gang… Jejich láska naráží na bariéry vztyčené rozdílností kultur, ze kterých vzešli, a na skryté či otevřené animozity mezi dvěma odlišnými sociálními prostředími. To vše v rytmu temperamentní hudby světoznámého balkánského skladatele Gorana Bregoviče a v podání skvělých tanečníků ústeckého baletu. Autorkou námětu a libreta je úspěšná slovenská režisérka a choreografka Dana Dinková, která spolu s Jaroslavem Moravčíkem k inscenaci vytvořila také režii a choreografii. Dinková zformovala tu současnou taneční linii a Moravčík, bývalý umělecký šéf slovenského SLUKu (světoznámý folklórní slovenský soubor), autor mnoha choreografií tanečních i muzikálových, vynikající odborník, je autorem rytmické, stylizovaně folklórní linky představení.

Jeho choreografie jde až na úroveň známé taneční a superrytmické skupiny STOMP. Obě linky se organicky a kontrastně prolínají a tvoří (z hlediska diváka) ideální celek. Scénickou výpravu inscenace připravil Peter Janků a výtvarnicí kostýmů je Adriena Adamíková. Taneční inscenace Cikánské kořeny/í je uváděna s nahrávkou. Sólista ústeckého baletu Vladimir Gončarov, který v inscenaci tančí v hlavní roli, přibližuje: "Po počátečních obtížích plynoucích z neobvyklých hereckých nároků na tanečníky a z toho, že se v Cikánských kořenech pracuje s poněkud odlišným pohybovým slovníkem, než na jaký jsme v Ústí zvyklí, nabraly zkoušky velmi rychlý spád. Všichni tanečníci a tanečnice už jsou až po uši ve svých rolích a velice se těšíme na premiéru." Autorka, spolurežisérka a spoluchoreografka inscenace Dana Dinková říká: „Cikánské kořeny/í považuji ze svých autorských děl za jedno z divácky nejúspěšnějších. Vytvořila jsem jej na začátku své tvůrčí kariéry, první premiéra se uskutečnila v květnu 2001 ve Státní opeře Bánská Bystrica a představení se úspěšně uvádí dodnes. I po osmi letech je neustále vyprodané. To je pro tvůrce ta největší satisfakce a zadostiučinění. Námět a následný scénář mi vznikl v hlavě po poslechu strhující hudby balkánského skladatele Gorana Bregoviče. Jeho příznačné využívání motivů tradiční slovanské a romské hudby ve mě probudilo myšlenku vytvořit představení s koloritem současného cikánského života. Předsevzala jsem si vytvořit rozporuplný příběh, poukazující na protiřečnost vnímání tohoto etnika – pro mnohé tragického, pro jiné komického. Představení je plné kontrastů tak jako je kontrastní i náš život. Opravdový příběh ze života se vším, co k tomu patří – pláč, smích, láska, intriky, štěstí a smrt.“

13.11.2008 11:11:00 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Bubeníček International Ballet Gala

Jiří Bubeníček (Foto: Nadina Cojocaru)

Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 22. týden

Benátky

Mýty a fakta historie - Egypt (2/6)
Prokletí Tutanchamona. Příběh nejslavnějšího archeologického objevu vše celý článek

další články...