zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Koncertní představení Piano Babylon

Piano Babylon

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Virtuosové Beata Hlavenková a Michal Nejtek v dialogu dvou klavírních křídel narušovaných výtvarnými zásahy Petra Nikla. To je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. července pražské divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.

„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy ruce se nechávají unášet nečekanými impulsy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.

Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.

19.7.2021 13:07:09 Redakce | rubrika - Koncerty

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Koncerty

FOK zakončí 89. sezónu Mahlerovým Vzkříšením

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem uvede 12. a 13. června Druhou symfonii ...celý článek


Vídeňští filharmonici vzdají hold Bedřichu Smetanovi

Koncert v parku zámku Schönbrunn (Foto: Niklas Schnaubelt)

V pátek 7. června zvou Vídeňští filharmonici na 21. ročník svého tradičního Letního nočního koncertu v kulisác ...celý článek



Časopis 22 - sekce

DIVADLO

OLDstars on the ROAD 2024

OLDstars on the road 2024

Studentská umělecká skupina OLDstars připravuje další ročník cestovního léta. Svůj čas mladí divadelníci poděl celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I celý článek

další články...