Děti sametu: Rosťa Novák
autor: Česká televize
zvětšit obrázekDěti sametu: Rosťa Novák
Potomek legendárního českého loutkářského rodu, který vrátil cirkus do oblasti umění. Dokumentární cyklus ČT (2014). Režie A. Sirotková. Série profilových dokumentů mladých umělců, kteří si vybudovali pozici v kontextu českého a povětšinou i světového umění. Svět současné opery, baletu, literatury, nového cirkusu, výtvarného umění a moderního tance očima zástupců první generace, která dospívala už ve svobodné zemi, a generačně spřízněné dokumentaristky Adély Sirotkové.
Rosťa Novák je potomkem osmé generace rodu Kopeckých, který, jak sám říká, byl odjakživa světský. Jedna jeho část vstoupila do dějin českého loutkového divadla. Existovala ale i druhá, neméně rozsáhlá část rodiny Kopeckých, která měla své cirkusy. Jeden z nich – Cirkus Praga – existuje dodnes. Mohlo by se tedy zdát logické, že Rosťa svým Cirkem La Putyka vlastně jen navázal na rodinnou tradici, ale jeho cesta k novému cirkusu byla mnohem složitější. Rosťa se narodil na Štědrý den roku 1979. I když se mu jako dítěti líbil svět divadla, a to jak pražské Ypsilonky, kde byl v angažmá jeho otec, tak na nejrůznějších štacích, kam kočoval s mámou, dědečkem a loutkami, byl si dlouho víc než jistý, že divadlu se profesionálně věnovat nechce. Možná to byl jen vzdor, ale zcela jistě podepřený zkušeností z bohémské rodiny za doby reálného socialismu, která svobodnému životu rozhodně nakloněna nebyla. Ještě na gymnáziu si byl Rosťa jistý, že on bude v rodině „ten chytrý“ – chtěl studovat filozofii nebo psychologii. Jeho rozhodnutí nalomil spolužák Lukáš Trpišovský (dnes polovina režijní dvojice SKUTR), když ho přemluvil, aby s ním chodil do dramaťáku. O rok později už se pokusil o přijímací zkoušky na DAMU, ale neúspěšně. Následoval rok elévování v divadle v Chebu a opět přijímací zkoušky, tentokrát úspěšné. Rosťa se dostal do ročníku vedeného Josefem Kroftou, který si se svými studenty rozhodl splnit letitý sen – udělat inscenaci přímo v cirkusovém šapitó. Rok, který Rosťa se svými spolužáky strávil v cirkusu Berousek, byl evidentně osudový, protože od té chvíle se datuje jeho fascinace cirkusem, kterému se rozhodl vrátit jeho původní poetiku. Inspirován proudem nového cirkusu na západ od Berlína přetvořil stará jatka v Holešovicích v chrám zasvěcený tomuto specifickému proudu fyzického divadla.
Vysílání: 20.3., 20.20 hod., ČT art
Opakování: 21.3., ČT art., 25.3., ČT art
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 22. týden
Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr ...celý článek
Franz Kafka – 100 let
Piš, Kafka, piš!
Franz Kafka a jeho dílo s groteskní nadsázkou a humorem. Zachycením pozadí vzniku originál ...celý článek
Divadelní tipy 23. týden
Neobyčejné životy - Luděk Sobota
Životní a profesní příběh jednoho z nejvýraznějších českých komediálních h ...celý článek
Tři životy Vladimíra Pucholta
Tři životy Vladimíra Pucholta
Dokumentární film o zásadních životních posunech herce, který se na vrcholu p ...celý článek
Časopis 22 - sekce
HUDBA
Ota Petřina 2LP reedice v novém remasteru
Svým poctivým rockovým hárem a neústupností byl trnem v oku bývalému režimu. Svým muzikantským umem a talentem celý článek
OPERA/ TANEC
Pražské jaro v první třetině
Festival Pražské jaro má za sebou svůj první týden. Byl nabitý pestrými událostmi, očekávanými hvězdnými okamž celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 22. týden
Tátova volha
Matka s dcerou se vydávají ve starém autě za nečekaným tajemstvím a skrytými vztahy zemřelého celý článek