Chrámový koncert k výročí úmrtí Františka Gregora Emmerta
autor: Z webu
zvětšit obrázek19. dubna 2016 uplynul rok od chvíle, kdy ve věku sedmdesáti pěti let zemřel skladatel František Gregor Emmert. Nesporné kvality jeho kompozičního odkazu jsou mezi zasvěcenými známé již dlouho, ale v koncertním provozu se dosud uplatňovaly spíše jeho komorní skladby nebo díla propagovaná prostřednictvím Emmertových dvorních interpretů (Kantiléna, houslista Milan Paľa, perkusionista Martin Opršál, dirigent Ondrej Olos, sopranistka Hana Škarková) či konkrétních festivalů jako je kroměřížský Forfest nebo brněnský Velikonoční festival duchovní hudby.
Na tyto snahy navazuje také Ensemble Opera Diversa s dalším ze svých tradičních koncertů soudobé duchovní hudby, který je tentokrát cele věnován Emmertovým skladbám z posledních let, vzniklých z iniciativy Milana Paľy. Ensemble Opera Diversa se poprvé představí pod taktovkou renomovaného dirigenta Ondreje Olose s dalšími dvorními interprety díla F. G. Emmerta.
F. G. Emmert je autorem nezvykle velkého počtu symfonií (26) různorodého charakteru i obsazení. Od Sedmé symfonie dále rozvíjel ve svých skladbách pozoruhodné skladebné techniky a především se dopracoval k mistrovství orchestrace, širokosti dechu a k výrazu, který prakticky nemá v současné české hudbě obdobu. Emmertova hudba posledních dvaceti let dovede být nesmírně dravá, intenzivní, hluboká v záběru a na druhé straně melodická, jemná, obracející se zpět k harmonii, snad ve stylu nové citovosti jakou dovede psát například Valentin Silvestrov. Je to hudba evropské úrovně i formátů.
Četná Emmertova tvorba je prostoupena duchovní tematikou v různém rozpětí od biblických textů a duchovní poezie po ryze náladové duchovní cítění v instrumentální hudbě. Není tomu jinak ani v případě violového koncertu Jakobov zápas (2009), věnovaného houslistovi Milanu Paľovi, na jehož podnět skladba vznikla. Dílo, inspirované starozákonní tematikou, začíná Prologem, jež je pojat jako kadenza určená sólistovi. Zde exponované hudební myšlenky jsou podstatou celé skladby, jelikož pak v různých podobách a nástrojových kombinacích zaznívají v dalších třech větách skladby.
25. symfonii „Píseň K tobě byl poslán anděl“ pro mezzosoprán solo, violu solo, varhany a smyčce dokončil autor roku 2012. Čtyřvětá kompozice na výběr veršů a slov Žalmu 80, mariánských modliteb sv. Kateřiny Sienské, Gertrudy von le Fort a Bolestného růžence je lemována sólovými kadencemi mezzosopránu a violy. Celou skladbou prostupuje virtuózní varhanní part, instrumentace smyčců je místy majestátní i nebývale křehká.
Při kompozici měl autor na mysli jako sólisty houslistu Milana Paľu, jeho bratra varhaníka Marka, taktéž věrnou interpretku Emmertových děl, sopranistku Hanu Škarkovou a dirigenta Ondreje Olose. V tomto obsazení také 25. symfonie zazní při své premiéře.
Chrámový koncert se uskuteční v kostele sv. Augustina v Brně v úterý 26. dubna 2016 v 19.30 h.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Vídeňští filharmonici vzdají hold Bedřichu Smetanovi
V pátek 7. června zvou Vídeňští filharmonici na 21. ročník svého tradičního Letního nočního koncertu v kulisác ...celý článek
FOK zakončí 89. sezónu Mahlerovým Vzkříšením
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s šéfdirigentem Tomášem Braunerem uvede 12. a 13. června Druhou symfonii ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Hra Nulorožec inspirován románem Petra Stančíka
Ve čtvrtek 30. května 2024 od 19:30 hod uvede Divadlo Kámen premiéru hry Nulorožec s podtitulem „decentn celý článek
HUDBA
Festival Praha žije hudbou opět zaplní ulice
Veřejná prostranství hlavního města opět po roce rozezní a roztančí festival Praha žije hudbou. Na více než dv celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 23. týden
Egypt (3/6)
Faraón a dobrodruh. V roce 1817 objevil Giovanni Belzoni v Údolí králů největší hrobku, rozsáhl celý článek