zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Fidelio v režii Antona Nekovara

Janáčkova opera Brno uvede před Vánocemi druhou z premiér této sezóny. Po velmi úspěšném Dvořákově Jakobínovi je jí jediné Beethovenovo operní dílo - Fidelio. Premiéra nového nastudování této opery se uskuteční 15. prosince v Janáčkově divadle v Brně.
Známá je složitá geneze opery. Beethoven na ni pracoval od roku 1903. Vzorem mu byla starší opera Francouze Pierra Gaveauxe s námětem z Francouzské revoluce. První tříaktové znění Beethovenovy opery sice diváci spatřili už v roce 1805 pod názvem „Fidelio aneb manželská láska“ (autorem libreta byl Joseph Sonnleithner), při premiéře však opera neuspěla, a tak o několik měsíců později - na jaře 1806 - následovalo uvedení přepracované verze o dvou jednáních. Skutečný úspěch však opera zaznamenala až po třetím přepracování v roce 1814. Úprav textu se pro tuto příležitost ujal Georg Friedrich Treitschke. Od něj pochází Fideliova árie ze začátku druhého dějství i přemístění závěru opery na vězeňské nádvoří. U nás zazněl Fidelio poprvé hned v roce své světové premiéry.

V centru skladatelovy pozornosti stojí manželský pár Leonory a Fidelia. V dobovém myšlenkovém proudu lze Fidelia chápat jako poselství humanismu a touhy po svobodě jednotlivce i společnosti. Hlavní hrdinka Leonora je silná osobnost, která neváhá nasadit život za osvobození svého neprávem vězněného manžela. Šťastný konec příběhu upozorňuje na Beethovenovy sympatie k dobovým revolučním hnutím.

Současné nastudování Fidelia se na scéně Janáčkova divadla objeví v režijní podobě Antona Nekovara, se kterým se Brněnské publikum mělo možnost setkat již v minulé sezóně v Lehárově Zemi úsměvů. Tentokrát přizval Nekovar ke spolupráci výtvarníka scény Jozefa Haščáka, který se ujal i vytvoření kostýmů. V hlavních rolích se představí čeští i zahraniční umělci. V obtížné partii Leonory to budou sopranistky Anna Ryan a Ruth Staffa. Jako její neprávem vězněný muž se představí Michael Renier a Tomáš Krejčiřík. Postava Dona Fernanda byla svěřena basbarytonistům Juriji Gorbunovovi a Janu Hladíkovi, v dramatické roli Dona Pizarra se představí Pavel Kamas. Diváci se mohou těšit také na výkony Richarda Nováka a Ladislava Mlejnka, kteří alternují roli Rocca. Marcellinu si po jejich boku zazpívají Martina Bauerová a Daniela Straková Šedrlová. Vrátného Jaquina ztělesní Zoltán Korda a Pavel Černoch. Hudební nastudování bylo svěřeno dirigentu Janu Zbaviteli, přípravy sboru se ujal sbormistr Josef Pančík.

3.12.2002 Jaroslav Kocurek | rubrika - Zprávy

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Zprávy

NdB je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty

Baletní škola (NdB)

Vzhledem k tomu, že nedojde k realizaci plánovaného Edukačního centra v Janáčkově divadle, je vedení Baletu Ná ...celý článek



Časopis 25 - sekce

DIVADLO

Komorní scéna Aréna – 30 let

S nadějí i bez ní

Třicet komorních sezón
Pečlivá dramaturgie, náročný repertoár a kritický pohled na svět, kořeněný cynickým celý článek

další články...

HUDBA

Hudební tipy 26. týden

Kombo: Visací zámek

Hudební profil – Karel Zich
Malá vzpomínka na populárního zpěváka, od jehož narození uplynulo 75 let celý článek

další články...